Verksamhetsekonom/Controller

Verksamhetsekonom/Controller

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla Leksands kommun mot vår vision? Gillar du att arbeta verksamhetsnära och samarbeta med kollegor, har erfarenhet av att jobba med budgetering och uppföljning och är bra på att lösa problem och hitta vägar framåt - då passar du perfekt i rollen!

Dina arbetsuppgifter

Som verksamhetsekonom ingår du i ett team med fyra ekonomer som arbetar nära tillsammans och stödjer varandra i olika frågor och driver verksamhetsutveckling. Du kommer få huvudansvar för en av kommunens sektorer där ditt uppdrag blir att stödja och vägleda sektorns chefer med budget, prognos och uppföljning, bokslut samt andra ekonomiska frågor så som exempelvis investeringar och statsbidrag. Du kommer få inblick i våra intressanta verksamheter och vara en viktig del i utvecklingen av kommunens uppdrag. Du kommer att delta i sektorns ledningsgrupp, och kan komma att medverka vid dragningar i utskotten.

Du kommer få möjlighet att delta i olika utredningar och arbeta med utveckling av verksamheten. Du bör trivas både i en självständig roll men samtidigt ha lätt för att samarbeta. I arbetet kommer du att möta många olika interna och externa aktörer. Det är därför viktigt att du är kommunikativ och kan uttrycka dig klart och tydligt i tal och skrift på svenska.

Kommunen är organiserad i en gemensam förvaltning och det finns ett nära samarbete både inom och mellan sektorerna. Som verksamhetsekonom rapporterar du till ekonomichefen.

Du kommer jobba nära en sektor och dess chefer men du är placerad på ekonomiavdelningen och du kommer ingå i gruppen verksamhetsekonomer. 

Om arbetsplatsen

Ekonomiavdelningen tillhör sektor Verksamhetsstöd, som har i uppdrag att skapa förutsättningar för att kommunen som organisation ska kunna leverera bästa service till de vi är till för, våra medborgare. På ekonomiavdelningen arbetar 14 personer med redovisning, löneadministration, verksamhetsekonomi och upphandling. Vi stödjer varandra och jobbar för att bredda våra kompetenser för att öka samarbete och minska sårbarheten. Vi arbetar aktivt med digitalisering och ekonomiavdelningen har kommit en bra bit på vägen mot det papperslösa kontoret. Avdelningen sitter samlat i kommunhuset och har ett gott samarbetsklimat och ordnar gemensamma aktiviteter. 

Din profil

Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi, eller har annan akademisk utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. För att trivas i rollen ska du vara väl insatt i ekonomiska grundprinciper samt ha erfarenhet från liknande arbetsuppgifter.

Som person är du analytisk, ansvarstagande och har lätt för att samarbeta. Du har god förmåga att skapa relationer, bygga förtroende och kan stödja och utbilda chefer samt assistenter. Du kan omsätta komplex ekonomisk information på ett pedagogiskt och tydligt sätt.

Har du erfarenhet från politiskt styrd organisation och gillar du att arbeta med olika system- och IT-frågor är det ett stort plus. Erfarenhet av Vismas ekonomisystem för offentlig sektor är meriterande liksom erfarenhet av införande av beslutsstödsystem.

Vi erbjuder dig

För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och fritid, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi erbjuder friskvårsbidrag och vi strävar efter arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustade för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På ekonomiavdelningen har vi möjlighet att erbjuda distansarbete till viss del. Vi erbjuder även flextid och har förkortad arbetstid under sommaren (inarbetad).

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Vision 2030 (leksand.se)

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juni 2023
  • Ansök senast: 12 juni 2023

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


Interim Business Controller 50% i Bålsta

Interim Business Controller 50% i Bålsta

30 april 2024

29 april 2024

26 april 2024