Verksamhetsområdeschef till Statens servicecenter

Verksamhetsområdeschef till Statens servicecenter

Arbetsbeskrivning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1500 anställda.
Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle.

Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren.

Myndigheten är just nu inne i ett spännande utvecklings- och förändringsarbete. Kraven på vår förmåga att utveckla vår verksamhet för att möta förändringsbehov inom staten ökar och därför behöver också Statens servicecenter förändras. Som verksamhetsområdeschef för styrning och verksamhetsstöd på Statens servicecenter får du en avgörande roll i denna utvecklingsresa. Vi söker dig som vill åstadkomma förändringar som påverkar såväl medarbetare som kund- och samverkansmyndigheter.

Som chef och ledare på Statens servicecenter ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Vill du vara med och effektivisera staten?
Välkommen med din ansökan.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten som är nyinrättad handlar om att leda och fortsätta utveckla en växande myndighetens funktioner för styrning och verksamhetsstöd. Som chef för detta verksamhetsområde förväntas du etablera en proaktiv, lösningsfokuserad och samordnad stödverksamhet som aktivt bidrar till sammanhållen myndighet.
Du ingår myndighetens ledningsgrupp och är tillika ställföreträdande generaldirektör.

I uppdraget ingår särskilt att bidra i arbetet med att:
- skapa en gemensam myndighetskultur
- utveckla samarbetsformer med kärnverksamheten
- säkerställa att stödfunktionerna med sin specialistkompetens bidrar effektivt till att lösa myndighetens utmaningar

Inom verksamhetsområdet finns verksamheter inom ekonomi, fastighet, internservice, inköp, verksamhetsskydd, kommunikation, juridik och HR.

Kvalifikationer
• Akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant
• Minst 8 års erfarenhet som chef inom en eller flera av de funktioner som ingår i verksamhetsområdet samt strategiskt arbete med intern styrning och stöd
• Minst 5 års erfarenhet av att leda chefer
• Minst 8 års erfarenhet av arbete inom statlig verksamhet
• Goda kunskaper om statsförvaltningen, dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom
• Erfarenhet av statlig styrning på övergripande myndighetsnivå
• Varit medlem i en myndighets ledningsgrupp
• Erfarenhet av att utveckla arbets- och samarbetsformer, strukturer och processer
• Goda kunskaper i svenska och engelska

Vidare ska du ha följande förmågor:
• Du är en trygg ledare med förmåga att engagera, utveckla och inspirera medarbetare. Du leder med mod, tillit och tydlighet; inspirerar genom att ge ansvar, förtroende och stöd.
• Du är drivande, initiativtagande, organiserad och strukturerad i ditt arbete och kan göra avvägningar och prioriteringar utifrån ett helhetsperspektiv.
• Du har god förmåga att samspela med andra och skapar ett gott samarbetsklimat genom att vara lyhörd, lösningsorienterad och prestigelös.
• Du kommunicerar väl, såväl externt som internt.

Övrigt
Anställningen är placerad i Gävle. Myndigheten erbjuder distansarbete.
Verksamhetsområdet finns geografiskt för närvarande i Gävle, Östersund, Stockholm, Lund, Göteborg, Falun, Norrköping. Anställningen innebär en del resande.
Anställningen är 100% och tillsvidare.
6 månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Statens servicecenter bedriver samhällsviktig och säkerhetskänslig verksamhet och är en beredskapsmyndighet. Tjänsten som verksamhetsområdeschef är placerad i säkerhetsklass och förutsätter svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomförs enligt säkerhetsskyddslagen innan beslut om anställning fattas. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras samt att tjänstgöra i vår krisledningsorganisation.

Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 9 oktober 2022.
För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Intervjuer planeras att hållas vecka 42. 


Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Servicecenter
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 september 2022
  • Ansök senast: 9 oktober 2022

Liknande jobb


16 maj 2024

10 maj 2024