Verksamhetssamordnare till enheten Granskning och Kontroll, Falun

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Om enheten 

Enheterna Granskning och Kontrolls enheter (EGK) är en ny verksamhet inom Arbetsförmedlingen som byggts upp i syfte att få till en mer rättssäker, enhetlig och effektiv handläggning inom kontrolluppdraget.

EGK har idag ca 280 kontrollhandläggare som utifrån inkomna signaler sammanställer och bedömer om det finns skäl att anta att arbetssökande inte följer regelverket för

arbetslöshetsförsäkringen eller regelverket för ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser. Arbetet ställer höga krav på enhetlig och rättssäker handläggning och behovet av stöd i den enskilda handläggningen samt regel- och metodutvecklingen är omfattande.

Arbetsuppgifter

Som verksamhetssamordnare arbetar du på uppdrag av sektionschefen och den operativa ledningsgruppen där en av dina främsta uppgifter är att samordna, strukturera, utveckla och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ansvarar för att stötta cheferna i det dagliga arbetet genom att bistå med underlag och analyser. Tyngdpunkten i uppdraget kommer att ligga på arbete med kvalitetsuppföljning, men du bistår även med att samordna frågor kring metoder, regler, introduktion och stöd i handläggning.

Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt. Förmågan att ta egna initiativ, prioritera och planera är av stor betydelse, men även att leda projekt samt ta ansvar för att slutföra och leverera uppdrag i tid. Vi vill att du ska vara en god företrädare för myndigheten.

Kvalifikationskrav

- Genom utbildning och/eller erfarenheter goda kunskaper om/av organisation, samordning, uppföljning och verksamhetsstyrning. Det kan handla om t.ex. högskoleutbildning med inriktning mot organisation, ekonomi, ledarskap eller statsvetenskap och/eller erfarenhet av verksamhetsuppföljning, projektledning, ledarskap eller samordning internt eller externt
- Goda kunskaper om samhälls- och arbetsmarknadsfrågor
- Goda språkliga färdigheter - kan utrycka sig mycket väl i tal och skrift på svenska
- God systemkunskap främst i Officepaketet
- Erfarenhet av att arbeta med kontrollverksamhet inom Arbetsförmedlingen eller annan statlig verksamhet
- Erfarenhet av att leda arbetsmöten, workshops och liknande mötesformer

Personliga egenskaper

- God samarbetsförmåga. Du arbetar bra med andra människor genom att se och bekräfta andras förmågor, vara lyhörd i kommunikation med andra och ha ett konstruktivt förhållningssätt. Du initierar till och tar ansvar för samarbeten.


- Analytisk förmåga. Du kan se hur olika delar hänger ihop och är observant på hur delar/detaljer påverkar helheten, på kort och lång sikt. Du kan sortera omfattande information och bryta ner till hanterbara delar samt se vad som gagnar helheten i situationer med många intresseinriktningar. Du är strukturerad och bidrar till att skapa struktur samt har prioriteringsförmåga.


- Kvalitetsorienterat förhållningssätt.
Du har förmåga att bidra till verksamhetsutveckling genom att ta till dig och omsätta ny kunskap till verksamhetens mål och uppdrag. Du delar aktivt med dig av din kunskap till andra för nå effekter i ett större perspektiv där du tar hänsyn till omvärldskunskap.


- Självständighet. Du har mod och tar ansvar för att agera efter egen övertygelse i enlighet med uppdraget. Du kan planera, genomföra och följa upp ditt arbete och dina uppdrag utifrån givna ramar. Du har god förmåga att arbeta med utveckling, förbättringsarbete och nyskapande. Du identifierar det som är kritiskt och hanterar nya eller oväntade situationer utifrån analyser där du värderar och integrerar ny information.


- Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat. Du agerar i linje med fattade beslut och använder resurser med varsamhet. Du tar initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås och driver arbetet i riktning mot målen, i de sammanhang du befinner dig i, genom ett inspirerande och entusiasmerande förhållningssätt.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.

Placeringsorten är Falun.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-24

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

31 maj 2024

Rådgivare inom informationssäkerhet

27 maj 2024

Dataskyddsrådgivare

27 maj 2024

Rådgivare inom informationssäkerhet

27 maj 2024