OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Avdelningens uppdrag
Arbetsförmedlingens målsättning är att vi ska möta våra kunder digitalt först.
När kunderna behöver ytterligare stöd finns Personligt distansmöte (PDM) och vårt uppdrag är att ge arbetssökande och arbetsgivare enhetliga, effektiva och kvalificerade distansmöten. Vi är cirka 1700 medarbetare och finns på 17 orter runt om i landet och erbjuder personlig service via telefon, chatt, e-post, videosamtal och i sociala medier. Målet är att ge rätt service, i rätt tid och i rätt kanal.
Inom enheten Verksamhetsutveckling arbetar vi för att våra kunders kontakt med avdelningen ska bli så effektiv, smidig och positiv som möjlig. Vi vill ge bästa tänkbara förutsättningar för våra kollegor som möter kunder, att leverera i enlighet med våra kundlöften. Vi skapar tydliga kunderbjudanden, effektiva processer och tillsammans med övriga myndigheten etablerar vi en sammanhållen kundupplevelse över kanalerna.
Enheten Verksamhetsutveckling består av två sektioner, Förvaltning och Utveckling.
Beskrivning av tjänsten
Som verksamhetssamordnare är du en resurs för och arbetar med uppdrag från enhetschef och ledningsgruppen. Din primära uppgift är att vara en resurs för ledningen i dess arbete med att samordna, strukturera och följa upp verksamheten både ur ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ansvarar för att stötta cheferna i det dagliga arbetet genom att bistå med underlag och analyser. Detta för att skapa de bästa förutsättningarna till en kvalitativ och effektiv verksamhet. I rollen är personliga kontakter, möten och nätverk ett viktigt inslag i arbetsuppgifterna. Arbetet ställer krav på ett strukturerat arbetssätt. Förmågan att prioritera och planera är av stor betydelse, samt att leda projekt och ta ansvar för att slutföra och leverera uppdrag i tid. För att utreda hur verksamheten fungerar eller genomföra förändringar är det viktigt att kunna knyta kontakter och samarbeta med andra inom organisationen.
Verksamhetssamordnaren ska bidra med stöd till cheferna i styrning av verksamheten utifrån riktlinjer, identifiera och analysera utvecklingsområden, samt bidra till hög kvalitet i verksamheten. Du arbetar mål- och resultatorienterat och tar initiativ till aktiviteter som gör att mål kan nås. I ditt arbete har du en god analytisk förmåga som du använder dig av i arbetet med verksamhetsanalys. Du ingår i enhetens ledningsgrupp.
Verksamhetssamordnarens ansvarsområden:
- Stödja inom intern styrning, statistik och uppföljning.
- Vara väl uppdaterad på de interna systemstöden, för att kunna bistå med analys och förslag till åtgärder.
- Kvantitativ och kvalitativ uppföljning av enhetens resultat- och måluppfyllelse.
- Intern och extern samverkan för att säkerställa rätt underlag och utveckla våra leveranser.
Grundläggande krav för tjänsten
- Högskoleutbildning med inriktning mot statsvetenskap, organisation, ledarskap eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Dokumenterat goda kunskaper om/av organisation, samordning, analyser, uppföljning och verksamhetsstyrning förvärvat genom erfarenheter eller utbildning.
- Genomgått Arbetsförmedlingens interna grundutbildning och har minst ett års erfarenhet av arbete vid arbetsförmedlingen, gärna från olika delar av verksamheten och från skilda yrkesroller.
- Goda datakunskaper främst i Officepaketet, Statistik och analys, AIS och fördjupad kunskap inom Excel.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Övriga meriter för tjänsten
- Arbete som inneburit samordning, ledning och styrning samt verksamhetsuppföljning. Det kan t.ex. innebära dokumenterade erfarenheter som projektledare, chef, samordnare eller liknande arbetsuppgifter internt eller externt.
- Erfarenhet av att leda arbetsmöten, workshops och liknande mötesformer.
- Erfarenhet av contact center plattform och business intelligence.
- Erfarenhet av verksamhets- och informationsarkitektur.
- Erfarenhet av IT utveckling; produktstyrning.
Vi söker dig som har
Du är genuint nyfiken vad som driver verksamheten framåt och hur vi bäst genererar nytta för kunden. Du är pedagogisk, tydlig och lyhörd i ditt sätt att kommunicera och du inspirerar till engagemang och ansvarstagande. Du har en god förståelse för IT och digitaliseringens möjligheter.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med sex månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-12-02. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven för tjänsten. När du ansöker kommer du att få svara på ett antal urvalsfrågor.
Arbetsförmedlingens rekryteringsprocess utgår från evidensbaserat urval där arbetspsykologiska tester kan komma att användas i rekryteringen.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.