Verksamhetssamordnare till Viken

Verksamhetssamordnare till Viken

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Vikens sociala provboende söker en verksamhetssamordnare

Vad är Viken?

Viken är ett korttidsboende inom Karlstad kommun, där tio medarbetare, inklusive verksamhetssamordnaren arbetar tillsammans med de boende för att skapa förändring i deras livssituation.

De kan komma direkt från institution/HVB som eftervård, eller direkt hemifrån i stället för placering. Personal finns på plats dygnet runt. De boende är mellan 18-25 år, har ofta någon form av neuropsykiatrisk funktionsvariation, som i kombination med t ex missbruk försvårar hanterandet av vardagens alla utmaningar.

Samordnarens roll är att vara en spindel i nätet, att hålla i den röda tråden, att administrera och leda arbetet i vardagen då chef inte är på plats. Samordnaren är kontaktlänken utåt. Rollen utgör en sambandscentral som ska underlätta i det vardagliga arbetet och påminna om strukturen. Verksamhetssamordnaren utgör även en del i arbetslaget i det dagliga arbetet med de unga och stöttar i att bibehålla fokus på den unges process framåt. 

Rollen som verksamhetssamordnare kräver omvärldskontakt till exempel med handläggare, administratörer, andra verksamhetsutvecklare. Samordnaren deltar i olika möten och arbetsgrupper både inom och utanför kommunen som t ex priogrupp, Heromagrupp, Vivagrupp, suicidgrupp mm.

Exempel på arbetsuppgifter för verksamhetssamordnare

- Vara ingång för nya ärenden, skriva kontrakt med ungdomar
- Schemaansvarig, skaffa vikarier vid sjukdom, godkänner ledigheter
- Ärendegenomgångar med kollegorna i arbetslaget
- Representant i avdelningens nätverkslag.

Vi söker dig som:

- är en god kommunikatör och administratör med förmåga till struktur, planering och ordning.
- har förmågan att se till helheten och trivs med att vara spindeln i nätet.
- är flexibel och har lätt för att se möjligheter även i komplexa situationer.
- har ett gott bemötande som skapar förtroende och bidrar till bra samarbete och goda relationer.

Stöd i uppdraget

- Veckoavstämningar med enhetschef
- Gemensam handledning för verksamhetssamordnarna/ärendehandledarna på avdelningen
- Utbildningen ”att leda utan att vara chef”
- Tillhörigheten i utvecklingsgruppen på avdelningen, kollegialt stöd

Kvalifikationer
- Du har en socionomexamen eller en examen i social omsorg.



Körkort B för manuell växellåda är ett krav.





 




Om Karlstads kommun

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


 


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Sammanfattning

Liknande jobb