Verksamhetsutvecklare inom ekonomi/redovisning, två tjänster

Arbetsbeskrivning

Att arbeta inom Svenska kyrkan innebär en stor spännvidd; allt från teologi och rättvisefrågor till fastighets- och finansfrågor. Vi bedriver ett långsiktigt arbete, både nationellt och internationellt. Här får du chans att göra verklig skillnad och bidra till en hållbar samhällsutveckling med människovärdet i centrum. Svenska kyrkan har idag ca 22 000 anställda, varav ca 550 hör till den nationella nivån – kyrkokansliet i Uppsala. Kyrkokansliets uppdrag är att ansvara för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan. Den nationella nivån är kyrkans röst utåt såväl i det svenska samhället som internationellt.

Svenska kyrkans nationella nivå – kyrkokansliet i Uppsala – ansvarar för frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan, och stödjer på olika sätt stiften i deras arbete för församlingarna. Den nationella nivån företräder också Svenska kyrkan i kontakter med andra kyrkor och samhället i övrigt, både i Sverige och internationellt. Arbetet leds av generalsekreteraren. På kyrkokansliet har också ärkebiskopen sitt kansli. Läs gärna mer på www.svenskakyrkan.se

Avdelningen för gemensamma funktioner, GAS, enheten för ekonomi söker två verksamhetsutvecklare inom ekonomi/redovisning, Svenska kyrkan genomgår en stor digital förändringsresa och vår enhet på kyrkokansliet expanderar. Vi är idag åtta personer på GAS Ekonomi som drivs av att utveckla, effektivisera och förbättra arbetssätt hos våra kunder genom automatiserade tjänster och erbjudanden inom ekonomi och redovisning. Vår systerenhet har motsvarande uppgift inom löne- och personaladministrativa området där det just nu pågår ett projekt att etablera Svenska kyrkans löneservicefunktion. Vi är en stark och drivande kraft tillsammans med de anslutna stiften och ca 200 församlingar som hittills har valt att ansluta sig till våra gemensamma arbetssätt.

Vi befinner oss i en expansiv fas och söker nu nya medarbetare till vårt team.

Arbetsuppgifter

• Arbeta i team som driver och deltar i utredningar och nyutveckling av ekonomitjänsten.
• Vara med och planera utveckling så att den stödjer Svenska kyrkans övergripande strategier inom digitalisering.
• Fånga upp behov, förbättra processer och effektivisera arbetssätt i nära samarbete med kollegor på bland annat IT-sektionen och utvecklingsteamet hos systemleverantören.
• Bygga ekonomiprocesser med funktionalitet och rutiner samt bevaka omvärlden (lagar, regler med mera) inom ekonomiområdet som påverkar det gemensamma arbetssättet.
• Ha en tät dialog med stiften som i sin tur utför ekonomitjänster till de av kyrkans församlingar som önskar sådant stöd. En nära samverkan med stiften är därför en viktig del i arbetet, för att exempelvis ta emot förbättringsförslag och feedback under införandefasen.

Kvalifikationer

• Relevant utbildning t.ex. ekonomprogram, systemvetarprogram med inriktning affärs- och verksamhetsutveckling eller motsvarande kunskaper med några års erfarenhet från liknande arbetsuppgifter.
• Kunnig inom redovisning.
• Erfarenhet av något/några av områdena processutveckling, verksamhetsutveckling projektledarskap och/eller förändringsledning.
• Förmåga att se helheter och förstå verksamhetens behov i ett större sammanhang.
• Du är kommunikativ till din läggning och har lätt att uttrycka dig såväl muntligt som i skrift.
• Du gillar att arbeta självständigt såväl som i grupp.
• Det är meriterande om du arbetat inom controlling och/eller har erfarenhet från kvalificerat ekonomiarbete i en församling eller i en servicebyrå inom Svenska kyrkan.

Vid denna rekrytering läggs stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar.

Tillträde
En tjänst avser föräldravikariat på heltid (100 %). Tillträde snarast.
En tjänst avser tillsvidare anställning på heltid (100 %).

Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av
Enhetschef Knut Hansson, 018-16 95 00.

Fackliga företrädare
Katarina Ottosson (Vision), Henrik Fröjmark (Akavia) och Andreas Sandberg (KyrkA). Samtliga nås med fördel via mail.

Välkommen med din ansökan. Ansökan ska ha inkommit till Signera rekrytering senast den 5 mars 2021.

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Rudin

Monica Henning

Gunilla Tegnelöv

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska kyrkan kansli
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 12 februari 2021
  • Ansök senast: 5 mars 2021

Besöksadress

SYSSLOMANSGATAN 4
None

Postadress

Sysslomansgatan 4
Uppsala, 75310

Liknande jobb


13 maj 2024

Konsultchef på Arlanda

Konsultchef på Arlanda

30 april 2024

Huvudansvarig program och event Society Expo - SE26

Huvudansvarig program och event Society Expo - SE26

26 april 2024