Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar

Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar

Arbetsbeskrivning

Till enheten för digital mål- och ärendehantering söker vi en eller flera verksamhetsutvecklare som vill arbeta med digitalisering av Sveriges Domstolar, särskilt avseende brottmålshanteringen.

Vad innebär arbetet?
För närvarande bedrivs inom Sveriges Domstolar ett stort projekt för att digitalisera brottmålshanteringen. Projektet går under benämningen Digitalisering av Brottmålshanteringen (DBM). Projektet syftar bland annat till att införa elektroniska originalavgöranden i brottmål och att effektivisera rapporteringen av brottmålsavgöranden till andra myndigheter.

I dina arbetsuppgifter ingår att ta fram, analysera och formulera behov och krav som berör verksamhetsstöd inom Sveriges Domstolar och att realisera dessa behov men också delta i utvecklingen av domstolarnas arbetssätt och rutiner. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare med såväl juridisk som teknisk kompetens l. I arbetet kommer även ingå andra uppgifter, såsom att arbeta med utveckling av domstolarnas målhanteringssystem Vera, e-skick och domstolarnas e-tjänster.

Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.

Vem är du?
Vi söker dig som är hovrättsassessor. Du har erfarenhet av målhantering och intresse för digitalisering och verksamhetsutveckling. Särskilt meriterande är om du har arbetat med utvecklingsfrågor som gäller digitalisering i domstol. Arbetet kräver att du som person är problemlösande. Arbetet är till stora delar inriktat på att analysera verksamheten, arbetsmetoder och digitaliserad informationshantering samt att realisera och prioritera framtagna krav på en digitaliserad informationshantering. Du behöver därför ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande, noggrann och ta egna initiativ. Du behöver ha innovationsförmåga och trivas i en miljö som präglas av nytänkande och kreativitet.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Vilka är vi?
Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns cirka 20 medarbetare.

Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar och med externa intressenter.

Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.

Övriga upplysningar
Anställningen avser ett tidsbegränsad förordnande (sexårsförordnande).

Placeringsort är i första hand Jönköping men även Göteborg kan bli aktuell.

Välkommen med din ansökan senast den 2 juni 2021.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Domstolsverket
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2021
  • Ansök senast: 2 juni 2021

Besöksadress

Kyrkogatan 32
None

Postadress

Kyrkogatan 32
Jönköping, 55181

Liknande jobb


Planeringsledare demokrati

Planeringsledare demokrati

31 oktober 2024

31 oktober 2024

Verksamhetsutvecklare till VO barnkirurgi och neonatalvård i Lund

Verksamhetsutvecklare till VO barnkirurgi och neonatalvård i Lund

30 oktober 2024