Verksamhetsutvecklare/utredare inom Individ- och familjeomsorgen

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 37 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Individ- och familjeomsorgsförvaltningens uppdrag är att bidra till positiva förändringar för människor i utsatta situationer. Förvaltningen har ungefär 115 medarbetare, socialsekreterare och behandlingspersonal, som ger råd, stöd och insatser till människor i alla åldrar.

Verksamheten har en väl utvecklad öppenvård för barn, unga och vuxna samt egna hvb-verksamheter. Förvaltningen har en tydlig inriktning på insatser i närmiljön, samverkan med professionella och privata nätverk med brukaren i fokus.

Tjänsten som verksamhetsutvecklare är organisatoriskt placerad i förvaltningens administrativa stab och direkt underställd förvaltningschefen.


ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare/utredare arbetar du med övergripande verksamhetsfrågor inom individ- och familjeomsorgens hela verksamhetsområde. Du driver processer och projekt som bidrar till utveckling av verksamheterna i nära samarbete med berörda enheter. Du ger stöd till förvaltningens chefer i uppföljnings- och utvecklingsarbete, och följer aktuell forskning inom det sociala området. Arbetet innebär insamling av statistik och annan fakta samt analys av material (t ex Öppna Jämförelser, KOLADA) som kan komma att utgöra underlag för beslut i förvaltningsledning eller nämnd. Planering av kompetensutveckling, utveckling av processer och rutiner samt intern och extern samverkan ingår i arbetet. Du är delaktig i nämndens arbete gällande verksamhetens mål.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan högskoleutbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Eventuella vidareutbildningar som bedöms relevanta är meriterande.
Du bör ha flerårig dokumenterad erfarenhet av utrednings- och analysarbete. Erfarenhet av socialtjänstens individ- och familjeomsorg är ett krav. Meriterande är om du har erfarenhet av kvalitetsarbete och kännedom om Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS2011:9) om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänsten. Meriterande är även kunskaper om och erfarenhet av statistik- och enkätverktyg.
Du har förmåga att snabbt kunna sätta dig in i ett nytt ämnesområde, kan tolka sammanhang och utifrån en stor informationsmängd sammanställa material utifrån fastställda tidsplaner. Du kan arbeta självständigt med ett analytiskt och strategiskt tänkande och har god organisatorisk förmåga. Du har vana att ha många kontakter, har god samarbetsförmåga och kan samverka med andra aktörer på ett förtroendeingivande sätt. Du kan omsätta teori till praktik. Du har mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift. Ett krav är god datorvana och kunskaper i Officepaketet.


ÖVRIGT
I den här rekryteringen kommer vi att tillämpa fortlöpande urval, vilket betyder att du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdagen.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jan Nilsson
026-24 13 93 alt 026- 24 15 59
Mattias Nyström
026-241060
Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
Enhetschef/föreståndare Pangea Camilla Nässbjer
026-24 14 58
Bitr föreståndare Linda Eriksson
026-24 02 93
Arbetsplatsombud Gunilla Ahnlén
026-24 14 75
Enhetschef Katarina Gröndahl
026- 24 15 90
VISION Marianne Andersson
026/24 18 79 el 24 15 59
SSR Daniel Mägi
026-24 12 42
Enhetschef Maria Eriksson
026- 24 17 05

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024