Vi söker arbetsförmedlare till Norra Halland

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 000 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Enhet Norra Halland består av Arbetsförmedlingarna Kungsbacka, Varberg och Falkenberg. Sektion etablering omfattar alla tre kommunerna och vi har ett etableringsteam på varje förmedling. Vi har ett nära samarbete mellan teamen i sektionen och vi stöttar varandra över kommungränserna. Nu söker vi fler kollegor, i första hand med placering i Falkenberg och därefter Varberg.

I rollen som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar samt att du är strukturerad och kan prioritera i arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik.

I arbetet som arbetsförmedlare med inriktning nyanländas etablering, ska du tydliggöra de krav som ställs på den nyanlände under den första tiden i Sverige. Tillsammans tydliggör ni målet om en snabb övergång till arbete, planerar och följer kontinuerligt upp vilka aktiviteter den nyanlände bedöms behöva för att öka möjligheten till arbete. Du tar beslut om etableringsplan samt fastställer nivån för etableringsersättning. I rollen erbjuder du råd och stöd vid studie- och yrkesval, matchning, coachning, jobbsökaraktiviteter och arbetsgivarkontakter. Du koordinerar samarbetet med bland annat Migrationsverket, Försäkringskassan, kommunen och tolkar. Mycket av arbetet sker i redan givna strukturer. Den administrativa delen av arbetet är hög och sker i Arbetsförmedlingens systemstöd. Dessa är kopplade till de flesta av arbetsuppgifterna. Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund och är en god ambassadör. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p. Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Minst två års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

Kompetenskrav


• Du är kundorienterad och inriktad på samarbete, dvs. du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat
• Du är kommunikativ och lyhörd
• Du är analytisk och har god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete
• Du är lugn och stabil i pressade situationer
• Du har ett intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad om vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden
• har en interkulturell förståelse

Meriterande


• arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller kris
• dokumenterat god erfarenhet av administrativt arbete
• erfarenhet från utbildning/arbete med människor från olika kulturer
• ett brett närverk på den lokala arbetsmarknaden
• erfarenhet av arbete med företagskontakter
• arbetslivserfarenhet där du medverkat i nyanländas etablering på arbetsmarknaden
• Körkort klass B

Övrigt Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper eftersom du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation och ha kontakter med arbetsgivare. Anställningen är på heltid, arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Tillsvidareanställning, vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansök senast den 28 februari 2017. Intervjuer hålls 3 mars, 6 mars samt 22 mars. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 februari 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023