Vi söker en kommunikatör med driv och samhällsengagemang

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen Kronoberg är en statlig myndighet. Vi arbetar för ett mer hållbart Kronoberg där människor och företag växer tillsammans. Hos oss arbetar 220 engagerade medarbetare med kompetenser inom många olika expertområden. Vi genomför de uppdrag vi får från riksdag och regering och driver utveckling i länet i samverkan med olika aktörer.



Vårt kontor ligger i centrala Växjö och för oss är det viktigt att vår arbetsplats präglas av tillit, öppenhet, ansvar och respekt.



Beskrivning
Som kommunikatör arbetar du på avdelningen för utveckling och stöd och tillhör enheten för kommunikation och service, som leds av kommunikationschefen.

På enheten finns elva medarbetare, varav fyra är kommunikatörer. Vårt uppdrag är brett och omfattar intern och extern kommunikation, grafisk produktion, webb och intranät, sociala medier, pressfrågor och kriskommunikation. Genom ett professionellt kommunikationsarbete bidrar vi bland annat till att länsstyrelsen når sina mål för verksamheten och att vi sprider kunskap om våra sakområden. På vår enhet har vi ett gott samarbete och vi tar ett gemensamt ansvar för vårt uppdrag och att vi har en god stämning och en bra arbetsmiljö. 

Arbetsuppgifter
I den här rollen har du ett brett, varierat och utvecklande arbete. För att lyckas i din roll är det viktigt att du kan skapa förtroendefulla relationer, både internt och med externa aktörer. Du arbetar både strategiskt och operativt med att planera, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser. Du är ett stöd till chefer och medarbetare i kommunikations- och pressfrågor och du producerar innehåll för våra olika kanaler. I ditt uppdrag ingår att vara kommunikationsstöd till utpekade enheter men du kan också få egna utvecklingsområden inom myndighetens kommunikationsarbete. Som kommunikatör är du också en del av vår krisorganisation.

Kvalifikationer
För att komplettera arbetsgruppen ser vi gärna att du är generalist inom kommunikationsområdet. Du är samhällsengagerad och brinner för kommunikationsfrågor. 

Vi vill att du har

- en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap eller utbildning och erfarenheter som motsvarar en sådan utbildning
- några års erfarenhet av kommunikationsarbete
- väl utvecklade färdigheter i svenska språket
- goda kunskaper i klarspråk
- stor vana av att målgruppsanpassa texter och budskap
- erfarenhet av att ta fram kommunikationsplaner och budskapsplattformar
- producera innehåll för olika kanaler; text, bild och gärna film
- har goda kunskaper i Acrobat Pro och Officepaketet

 

Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av

- kommunikationsrådgivning/-utbildning
- mediakontakter och medieträning
- kriskommunikation
- programmet InDesign
- filmproduktion
- digital tillgänglighet och tillgängliga dokument

 

Personliga egenskaper

Dina personliga kvaliteter och ditt engagemang är viktiga för den här tjänsten. Som person är du driven, kreativ, hjälpsam och prestigelös med känsla för både detaljer och helhet. Du är också en utåtriktad, engagerad och positiv kollega som vill bidra med egna idéer. Du är konsultativ och relationsinriktad och anpassar dig till förändring och oförutsedda händelser. 

Du arbetar lika bra självständigt som i grupp och tycker om att bidra i det gemensamma kommunikationsarbetet i gruppen. Du kan driva processer framåt och tar ansvar för ditt och gruppens arbete.

Vi värdesätter också att du bidrar till arbetsglädjen vi har på vår arbetsplats.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024