Vi söker en pressekreterare till redaktionen

Vi söker en pressekreterare till redaktionen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


2024/004728

Vill du jobba med kommunikation för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet?


Hos oss på Arbetsmiljöverket är kommunikation en kärnverksamhet och vår avdelningschef sitter i myndighetens ledningsgrupp. På avdelningen är vi 30 kommunikatörer som jobbar tillsammans med både intern och extern kommunikation. Omvärldsbevakning, analys och uppföljning är en naturlig del av vårt arbete. Vi samarbetar och har många kontakter utom och inom avdelningen. Nu utvecklar vi verksamheten och söker fler duktiga kollegor.


Ditt nya arbete
Mediernas intresse för våra frågor är mycket stort och vi söker en erfaren pressekreterare som vill arbeta både strategiskt och operativt med pressfrågor. Som pressekreterare svarar du på förfrågningar från media och arbetar proaktivt med Arbetsmiljöverkets medierelationer. I ditt uppdrag ingår även att medieträna och coacha chefer och medarbetare inför mediekontakter. Du arbetar i nära samverkan med andra pressekreterare, kommunikatörer och sakkunniga. Du är en viktig del av kommunikationsavdelningen och tillhör enheten för redaktionen, som är en av tre enheter på avdelningen.

Arbetsuppgifter:
• proaktivt identifiera händelser, aktiviteter och nyheter inom Arbetsmiljöverkets verksamhet och via media omvandla det till intressant innehåll för våra målgrupper
• omvärldsbevakning
• ansvara för medierelationer och en god service för journalister som bevakar arbetsmiljöfrågor
• producera talepunkter, formulera budskap, skriva pressmeddelanden och debattartiklar samt ta fram frågor och svar
• ansvara för presstelefon
• medieträna och coacha medarbetare och chefer som ska företräda Arbetsmiljöverket i medier
• skriva mediesammanställningar, mäta, analysera och följa upp mediegenomslaget.

Kvalifikationskrav

Vi söker dig som
• har minst två års högskolestudier inom journalistik eller medie-och kommunikationsvetenskap eller annan relevant utbildning
• har minst två års aktuell yrkesmässig erfarenhet av arbete som pressekreterare inom en större organisation med ett högt mediatryck
• kan uttrycka komplicerade frågor på ett enkelt sätt i skrift
• mycket god muntlig och skriftlig förmåga i svenska språket
• har erfarenhet av att jobba i grupp/team.

Det är meriterande om du har erfarenhet av
• medie- och omvärldsbevakning
• erfarenhet av journalistiskt arbete på nyhetsredaktion.

Personliga kvalifikationskrav
För att lyckas i rollen är du självgående, tar initiativ, driver frågor framåt och har god förmåga att slutföra arbetsuppgifter. Du är trygg i din roll och skicklig på att navigera i en komplex organisation med expertroller samt har en mycket god förmåga att samarbeta. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Mer om anställningen
Tjänsten är placerad i Solna och är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Arbetsmiljöverket strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete några dagar per vecka, där verksamheten tillåter och för de som önskar.

Om du har frågor
Kontakta enhetschef Åsa Wallin, telefon 010-730 94 02. Fackliga kontaktpersoner är Maria Weltenius, Saco, Oskar Wedahl, ST, och Thomas Ekström, Seko, telefon 010-730 90 00 (växel). Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Välkommen med din ansökan senast den 16 februari 2024
Ansök genom att klicka på länken till höger.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gunilla Eng Åbrandt
010-730 97 20
Ulrica Klettner
+46 010-730 93 04

Sammanfattning

Besöksadress

Lindhagensgatan 133
None

Postadress

Lindhagensgatan 133
Stockholm, 11279

Liknande jobb


Journalist

Journalist

21 november 2023

Krogguiden.se -  journalist/foodie sökes!

Krogguiden.se - journalist/foodie sökes!

18 november 2023

Danish/Norwegian moderator extra job

Danish/Norwegian moderator extra job

16 november 2023

Reporter till Telekom idag

Reporter till Telekom idag

13 november 2023