Vi söker strukturerad och analytisk inköpare

Arbetsbeskrivning

Brinner du för inköp, utveckling och utmaningar och vill ha en viktig roll i myndighetens upphandlingsfunktion? Då kan du vara den vi söker för rollen som inköpare till enheten för ekonomi och upphandling.  

Arbetsuppgifter
Enheten har en samordnande och stödjande roll i inköp- och upphandlingsfrågor samt genomför myndighetens upphandlingar och konkurrensutsatta inköp (avrop och direktupphandlingar). Vidare ger enheten stöd i övriga inköp som rangordnade avrop och direktupphandling utan konkurrensutsättning. Enhetens upphandlingsfunktion är idag bemannad av två seniora upphandlare.


• Som inköpare arbetar du operativt och med att genomföra konkurrensutsatta direktupphandlingar och avrop.


• Du ger stöd och råd till verksamheten i övriga inköp som t.ex. rangordnade avrop. Du arbetar systematiskt med hela inköpsprocessen från att fånga upp verksamhetens behov till uppföljning av tecknade avtal.


• Du arbetar även med förberedelser inför inköp som att genomföra förstudier och ta fram behovs- och marknadsanalyser. I detta ingår att arbeta aktivt med leverantörskontakter samt att genomföra dialogmöten och RFI:er.


• I arbetsuppgifterna ingår också att hålla utbildningar för verksamheten. Du kommer även att vara en viktig del i att skapa ett arbetsklimat som främjar samarbete, stöd och kontinuerlig utveckling.


• Du arbetar med uppföljning av våra avtal för att säkerställa att vi får avtalad kvalitet till avtalat pris.


• Du är enhetens primära kontakt med verksamheten i inköpsfrågor. Du tar emot inköpsanmodan och säkerställer att den hanteras på bästa sätt och i enlighet med våra processer. I rollen ingår även administrativt arbete som t.ex. diarieföring av genomförda inköp.

Vi söker
Vi söker dig med minst gymnasial utbildning och som har mycket goda kunskaper inom LOU. Du har minst två års aktuell arbetslivserfarenhet inom inköp och upphandling i offentlig sektor och gärna på statlig myndighet. Du har även stor vana av att självständigt genomföra konkurrensutsatta direktupphandlingar och avrop. Vidare har du erfarenhet av att arbeta i ett elektroniskt upphandlingsverktyg och avtalsdatabas (Riksrevisionen använder för närvarande Mercell TendSign).

Du bör ha erfarenhet av arbete med avtalsuppföljning, erfarenhet av att ta fram och hålla utbildningar inom inköp och upphandling samt erfarenhet av att arbeta med förberedande inköpsarbete såsom behovsanalys, marknadsanalys och leverantörsdialoger.

För att trivas i rollen behöver du vara en person med sinne för både detalj och helhet. Du är strukturerad, analytisk, självgående och prestigelös. Du trivs med att knyta kontakter inom organisationen och har god samarbetsförmåga. Du har lätt för att strukturera och prioritera dina arbetsuppgifter och är samtidigt flexibel när det dyker upp oväntade frågeställningar. Vidare har du ett stort intresse för förändrings- och utvecklingsfrågor och kommer med förslag på förbättringar. Du har mycket god förmåga att utrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt om anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker enligt överenskommelse. 

Vår arbetsplats är belägen på St Eriksgatan 117 i centrala Stockholm.

Inom ramen för din anställning finns möjlighet att ingå en överenskommelse som ger möjlighet att arbeta på distans hemifrån upp till två dagar i veckan. Förtroendearbetstid tillämpas.

Ansökan
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev via vårt rekryteringssystem senast 2023-05-25.

Mer information om anställningen
Vill du veta mer? Kontakta Anette Bäck, ekonomichef, 08-5171 4180. I denna rekryteringsprocess samarbetar vi med Adecco. I denna rekrytering samarbetar Riksrevisionen med Adecco. Ansvarig rekryterare är Sara Höglund 073-684 73 23 eller sara.hoglund@adecco.se.

Fackliga representanter
Lena Lakso, Saco-S/Riksrevisionen, 08-5171 4155. 

Anders Verf, ST/Riksrevisionen, 08-5171 4083. 

Om Riksrevisionen
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppdrag att genomföra oberoende granskning av statens verksamhet. Vår uppgift är att bedöma resultatet av statliga insatser, om skattepengar har använts effektivt och om myndigheter har redovisat sin verksamhet på ett rättvisande sätt. Resultatet av våra granskningar får ofta uppmärksamhet och ligger till grund för debatt och beslut om förändring i viktiga samhällsfrågor. Vi företräder också Sverige som nationellt revisionsorgan och bedriver utvecklingssamarbeten med revisionsmyndigheter i Afrika, Asien och östra Europa. Riksrevisionens internationella utvecklingssamarbete syftar till att stödja utvecklingen av oberoende och professionella nationella revisionsorgan och stärka deras förmåga och kapacitet att bedriva revision i enlighet med internationella standarder. Målsättningen är att bidra till utvecklingen av demokrati samt till stärkt parlamentarisk kontrollmakt i samarbetsländerna.

Kontaktpersoner på detta företaget

Avdelningschef Gina Funnemark
08-5171 4044
Avdelningschef Per Johansson
08-5171 4288
Avdelningschef Anna Hagberg
08-5171 4222
Ylva Hilberth, HR-specialist
08-5171 4093
Carl-Gustav Gullstrand, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4316
Nina Gustafsson Åberg, ST/Riksrevisionen
08-5171 4054
Per Dackenberg, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4272
HR- specialist Paulina Eklund
08-5171 4065
HR-specialist Susanna Burman
08-5171 4093
Henrik Söderhielm, Saco-S/Riksrevisionen
08-5171 4469

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksrevisionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2023
  • Ansök senast: 25 maj 2023

Besöksadress

Nybrogatan 55 11490 Stockholm
None

Postadress

Nybrogatan 55
Stockholm, 11490

Liknande jobb


Inköpare

14 maj 2024

OPERATIV INKÖPARE

14 maj 2024