Vikarierande Familjehemssekreterare!

Vikarierande Familjehemssekreterare!

Arbetsbeskrivning

Vill du göra en viktig insats för barn & ungdomar? Trivs du med att arbeta konsultativt och brinner du för familjehemsfrågor och vården av placerade barn? Då ska du söka dig till oss på familjehemsenheten!

Vi erbjuder ett föräldravikariat från nu fram till 31/11 2022.

Vi är en arbetsgrupp på totalt ca 30 medarbetare, där vi alla besitter olika erfarenheter och kompetenser. På enheten finns utöver enhetschef, tre teamledare och familjehemssekreterare även placeringssamordnare som arbetar med att hitta lämpliga HVB när brukare är i behov av det, samt utvecklare som arbetar med fokus på familjehemsvård samt upphandling av vård.

För rätt person är det här ett otroligt givande och utvecklande arbete med många interna möjligheter. Vi söker dig som har ett engagemang för familjehemsvården och ett intresse för att skapa bättre förutsättningar för placerade barn och ungdomar och som vill vara med och utveckla familjehemsvården i Eskilstuna.

Du sitter i kontorslandskap centralt i Eskilstuna tillsammans med dina kollegor och för att du på bästa sätt ska komma in i din roll anpassar vi introduktionen efter den erfarenhet och kunskap du har med dig.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare hos oss utreder du och bedömer blivande uppdragstagare som är intresserade av att bli kontaktpersoner, kontaktfamiljer eller familjehem, därefter matchar du dessa till rätt barn/ungdom. Arbetsdagarna hos oss kan se väldigt olika ut då tjänsten innehåller både administrativa delar samtidigt som vi får möta människor.
Genom vägledning, stöd och coachning arbetar du tillsammans med familjehemmen för att de ska klara av sitt uppdrag. Dessutom ingår det att planera och genomföra kompetenshöjande åtgärder såsom utbildningar och informationskvällar för uppdragstagarna.

I samarbete med barnhandläggaren ansvarar du för att följa upp vården av barnet/ungdomen genom gemensamma hembesök i familjerna och ni har ett nära samarbete med andra viktiga professionella runt barnet. Men din hjälp får placerade barn och unga en trygg och stabil uppväxt. Dagsresor ingår i tjänsten vid hembesök i familjehem. Du arbetar även med att fastställa ersättningsnivåer och att upprätta avtal. I arbetet ingår dokumentation som följer lagar och riktlinjer och du dokumenterar i vårt system VIVA.

KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker har:
- en socionomexamen eller blir klar med din examen januari 2022 alternativt en examen inom beteendevetenskap som är kompletterad med högskolekurser i socialt arbete, psykologi och socialrätt eller förvaltningsrätt
- god vana vid att använda IT-stöd i arbetet och goda kunskaper i Microsoft Office
- god förmåga att uttrycka sig på svenska, både i tal och skrift
- b-körkort då resor i tjänsten ingår i arbetet.

Starkt meriterande för tjänsten är:
- utbildning i Barns behov i Centrum, BBIC
- tidigare arbetslivserfarenhet som familjehemssekreterare
- erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst enligt SOL och LVU ingått
- utbildning i intervjumetodik för utredning och/eller handledning av familjehem.

Meriterande för tjänsten är:
- arbetslivserfarenhet som kurator, ungdomsbehandlare eller familjebehandlare
- motiverande samtal och nätverksorienterat arbetssätt
- vi ser positivt på om du har erfarenhet av att dokumentera i VIVA.

Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet. För att trivas i rollen som familjehemssekreterare hos oss behöver du vara en person som är noggrann och strukturerad i ditt sätt att arbeta. Samtidigt behöver du kunna vara flexibel/anpassningsbar och inte vara rädd för att tänka nytt. Du har en god förmåga att bygga förtroendefulla relationer och bemöta människor med respekt, mod och tydlighet.

Vi tror att det är viktigt att du är trygg i dig själv och har lätt för att förstå och sätta dig in i andra människors situation. I krävande och stressiga situationer behåller du ditt lugn Du är van att ta egen ansvar och planera och organisera ditt arbete självständigt. Du kommer ställas inför en stor variation av frågor och dilemman av människor som du möter i din yrkesroll och som du förväntas kunna vägleda och guida. I detta står du inte ensam utan gruppen tar stöd av varandra.

För att kunna erhålla en anställning kommer vi att be dig om utdrag ur belastningsregistret.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen? Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Vi söker en socialsekreterare med specialkompetens!

8 maj 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

2 maj 2024