Vikarierande Integrationssamordnare

Vikarierande Integrationssamordnare

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Arbetsmarknad- och integrationsenheten är en av enheterna inom Kommunstyrelsens förvaltning. Enheten tillhör Näringsliv- och utvecklingsavdelningen och vi arbetar både med nyanlända och personer med försörjningsstöd. Fokus för vår verksamhet är att stötta personer att komma till självförsörjning. Detta gör vi genom organiserat mottagande av flyktingar anvisade till Österåkers kommun av Migrationsverket. Kartläggning av individers kunskaper, behov och erfarenheter. Coachande samtal för att hitta rätt väg till självförsörjning.

Vårat mål är att alla våra klienter ska uppleva Österåker som möjligheternas skärgårdskommun.

Ditt nya jobb

Österåkers flyktingmottagande kommer under 2024 bestå av kvotflyktingar, personer från Ukraina med skydd enligt EU:s massflyktsdirektiv och av Migrationsverket anvisade personer från asylboenden runt om i Sverige. Österåkers kommuns anvisningstal för 2024 är 26 individer.

Då en av våra medarbetare ska gå på föräldraledighet söker vi nu en vikarierande integrationssamordnare.

Som vikarierande integrationssamordnare kommer du att arbeta i ett team med en annan kollega.

I rollen som integrationssamordnare i kommunen kommer du bland annat:

- att planera inför mottagandet samt ta emot nyanlända med uppehållstillstånd enligt bosättningslagen (2016:38) om mottagande av vissa nyanlända invandrare för bosättning.

- samverkan med aktuella aktörer internt och externt såsom skola, vård och Arbetsförmedlingen för att säkra ett så bra mottagande som möjligt.

- att tillhandahålla relevanta integrationsinsatser för målgruppen nyanlända i form av informationsträffar och för målgruppen relevanta kurser. Planera, genomföra och utvärdera.

Din profil

Vi söker dig som är lösningsorienterad och har en god kunskap om svensk offentlig förvaltning. Vi vill att du har ett starkt sinne för service och gott bemötande av personer med många olika utmaningar med sig. 

Arbetsuppgifterna innebär periodvis hög arbetsbelastning och arbete utanför ordinarie arbetstid.

Mycket stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Har du erfarenhet av att arbeta i ett mångkulturellt sammahang är det meriterande. Relevant akademisk examen är önskvärd men inte ett krav. Du behöver minst ha gymnasieutbildning eller motsvarande.

Krav:

Mycket goda kunskaper i svenska och engelska
Tidigare erfarenhet av flyktingmottagande och särskilt meriterande är mottagande av kvotflyktingar
Datorvana (Office-programmen)

Meriterande är om du:

Har en bakgrund eller ett engagemang inom det lokala förenings- och/eller näringslivet.

Har arbetat på Migrationsverket, Försäkringskassan eller inom socialförvaltning.

Har språkkunskaper i  swahili, ukrainska, arabiska, tigrinja eller persiska/dari.

Innehar B-körkort.

Sista ansökningsdag:

2024-04-04

Intervjuer sker fortlöpande

 

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 mars 2024
  • Ansök senast: 4 april 2024

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


Boendesamordnare

Boendesamordnare

2 april 2024

Vikarierande Arbetsmarknadskonsulent

20 mars 2024

15 november 2023