Vikarierande socialsekreterare till Enheten för boende

Vikarierande socialsekreterare till Enheten för boende

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Söker du ett arbete där du själv får växa samtidigt som du bidrar till att skapa välfärd? Där du har möjlighet att påverka och göra skillnad för såväl medborgare som företagare och föreningar? Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats där du kan utvecklas och där vi tillsammans bidrar till att uppfylla stadens vision. Mölndal Vision 2022, kan sammanfattas med orden ”Mölndal är den hållbara staden där alla får chansen. Med mod och kreativitet förstärker vi Västsverige.” Mölndals stad har drygt 5000 medarbetare inom en mängd olika yrken som alla arbetar för att skapa välfärd för Mölndals 70 000 invånare och alla de människor som arbetar och verkar i staden. Vill du vara med?

Social- och arbetsmarknadsförvaltningen handlägger delar av socialtjänstens verksamheter och är organiserad i två verksamhetsområden: IFO (individ och familjeomsorgen) och AFE (arbetsmarknad, försörjning och etablering). Till förvaltningen hör även en administrativ stab. Förvaltningen har under flera år arbetat för mindre enheter och ansvarsområden med förutsättningar för ett nära ledarskap.

Verksamhetsområde AFE består av flera enheter som arbetar med ekonomiskt bistånd, arbetsmarknad och boende. Under våren 2019 bildades en ny enhet för boende där vi har samlat alla boendeärenden. Det är till enheten som ansvarar för boende myndighetsutövning och vräkningsförebyggande arbete som vi nu söker vikarierande socialsekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att ingå i en engagerad och kunnig arbetsgrupp som består av nio socialsekreterare med ansvar för boende och en boendesamordnare. Arbetet leds av enhetschef.

Verksamhetsområdet befinner sig i slutfasen av ett spännande utvecklingsarbete med målet att skapa bästa möjliga arbetsplats inom socialtjänsten. Det innebär en rimlig arbetsbelastning, ett nära chefsstöd och goda förutsättningar att utföra ett rättssäkert och kvalitativt arbete. Genom vår enhet har vi nått målet med att få en samlad kompetens och bedömning i arbetet med bistånd till boende och vi är pro-aktiva i det vräkningsförebyggande arbetet.

Som socialsekreterare med ansvar för boende kommer du att möta en bred målgrupp. Du kommer att ha både korta och långvariga biståndsärenden. Vi ansvar dock inte för personer med behov av behandling av missbruk, omfattande psykiatriska problem eller kriminalitet. Du kommer i din yrkesroll både ha en utredande och myndighetsutövande roll men samtidigt ha en rådgivande och uppsökande funktion i det vräkningsförebyggande arbetet.

Du utreder och fattar beslut om rätten till bistånd till boende, följer upp det beviljade biståndet och omprövar rätten till fortsatt bistånd. Du arbetar aktivt med processer, upprättar handlingsplaner och uppdrag. Du stöttar individen mot självständighet. Till stöd i ditt arbete kommer du ha en utförarorganisation bestående av kontraktsuppföljare, bo-sök och boendeplanering, och servicekontor för nyanlända som arbetar på uppdrag av socialsekreterarna.

Intern och extern samverkan är en stor del av vårt arbete. Hit hör t.ex. extern samverkan med hyresvärdar, kronofogde och migrationsverket.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst, gärna att du har utrett rätten till bistånd för boende. Du bör vara intresserad av samt väl förtrogen med boendefrågor inom socialtjänsten samt ha erfarenhet av att arbeta med socialt utsatta personer.
Du är en strukturerad och lösningsfokuserad person med vilja och förmåga att självständigt organisera ditt arbete. Du är samtidigt lyhörd och har ett professionellt förhållningssätt med uppdraget och brukaren i fokus.

Eftersom samverkan är en viktig del vill vi att du har ett helhetsperspektiv och är duktig på att skapa och upprätthålla goda relationer med andra samarbetspartners. Du är van vid att dokumentera samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av datastödsystemet Treserva.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Som anställd i Mölndals stad får du en friskvårdsersättning om 2000 kr/år. Vi sitter i kontorslokaler där du kommer att dela kontorsrum med kollega. Vi har besöksrum samlat på bottenplan med närhet till reception och väntrum. Vi har kvällsöppet på torsdagar till kl. 18.00 och stänger kl. 15.00 på fredagar.

Vi söker två vikariat på 6 månader då vi har två kollegor som är föräldralediga! Rekryteringsarbetet kan komma påbörjas innan sista ansökningsdag.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Katarina Olanders
031-795 33 40
Enhetschef Ann-Britt Uddgren
031-315 11 71
Facklig företrädare för SACO Birgitta Bergqvist
031-315 10 95
Facklig företrädare för Vision Helen Eriksson
031-315 11 29
Enhetschef Jennica Johansson
031-315 10 00
Enhetschef Lisa Eng
031-315 10 00
Enhetschef Carin Ekvall
031-315 11 48
Facklig företrädare för Vision Monica Olsén
031-16 87 62
Enhetschef Catarina Liljestrand
031-315 11 81
Enhetschef Tobias Berg
031-315 11 26

Sammanfattning

Besöksadress

Södra Ågatan 4 A-B 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


Nyexad socialsekreterare till barn- och ungdomsenheten

Nyexad socialsekreterare till barn- och ungdomsenheten

14 maj 2024

14 maj 2024

14 maj 2024

Sekreterare till kanslienheten

Sekreterare till kanslienheten

14 maj 2024