Vikarierande socialsekreterare till utredningsenheten, vuxenavdelningen

Vikarierande socialsekreterare till utredningsenheten, vuxenavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt.
Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

Socialsekreterare, behandlingsassistenter och boendestödjare hör till de stora yrkesgrupperna hos oss. Utredningsenheten missbruk, vuxenavdelningen, har ansvar för myndighetsutövning gällande personer över 25 år och som har en missbruksproblematik. Vi arbetar i nära samarbete med våra utförarverksamheter där det bland annat ingår heldygnsverksamhet, öppenvårdsbehandling samt arbetsrehabilitering- och sysselsättning.

Enheten består av två grupper med sju socialsekreterare och en ärendehandledare i varje grupp samt enhetschef.


ARBETSUPPGIFTER
Vi söker två vikarierande socialsekreterare till enheten som arbetar med personer med missbruk och beroende. Som handläggare utreder du ärenden enligt socialtjänstlagen, samt följer upp beslutade insatser. Samverkan internt och externt med för klienten viktiga aktörer, är nödvändigt. Målsättningen är att man som socialsekreterare ska ha ett helhetsperspektiv utifrån klientens behov.

Som anställd på utredningsenheten så erbjuds du adekvat utbildning för målgruppen så som ASI (Addiction Severety Index) som är en strukturerad intervjumetod för bedömning av alkohol- och narkotikarelaterade problem och SIP (samordnad individuell plan). Du får en kollega som mentor som stöd i början av din anställning. Du erbjuds extern handledning samt introduktionsdagar på avdelningen, förvaltningen samt övergripande inom kommunen.


KVALIFIKATIONER
Du har socionomexamen samt erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett intresse och ett engagemang för arbetet med målgruppen. Du behöver vara strukturerad, ha förmåga att arbeta självständigt. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta. Det är meriterande om du har utbildning i ASI och SIP.

B-körkort, manuell växellåda, är ett krav.

Båda vikariaten är på heltid, det ena pågår under 10 månader och det andra vikariatet pågår 1 år och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb