Vill du bli vår Samverkanssamordnare?

Vill du bli vår Samverkanssamordnare?

Arbetsbeskrivning

Sök till oss för att vara med och utveckla och underhålla det samarbete och den samverkan vi har inom kommunal socialtjänst - hälso- och sjukvård.
Dalslandskommunerna har sedan cirka tjugo år formaliserat ett samarbete inom social och omsorgsförvaltningarna i flera av de fem kommunerna kring socialtjänstfrågor (individ och familjeomsorg, vård och omsorg samt insatser enligt LSS). Samarbetet bottnar i att de fem kommunerna var för sig på flera områden har ett för litet underlag för att kunna utveckla en kostnadseffektiv verksamhet medan man tillsammans genom samutnyttjande och resursdelning har större möjligheter att tillfredsställa kommuninvånarnas behov. I ett utvecklingsskede med en allt mer ansträngd kommunal ekonomi och en större konkurrens om viktiga personalkategorier accentueras vinsten av ett samarbete.
Socialcheferna i Melleruds Kommun, Dals Eds Kommun, Färgelanda Kommun och Bengtsfors Kommun har nu valt att gemensamt anställa en Samverkanssamordnare för att utveckla samverkan och samarbetet mellan kommunerna. Som Samverkanssamordnare ska du bevaka och driva pågående samarbeten, men framförallt utveckla och skapa fler samverkansområden inom de fyra kommunerna. Möjliga samverkansområden är bland annat: Gemensam MAS/MAR, biståndshandläggning för äldreomsorg och socialpsykiatri, avtalsvård, sjuksköterskeuppdrag, hemtjänstuppdrag, rehabuppdrag, automatisering för avgifter, försörjningsstöd med mera
Kvalifikationer
Som samverkanssamordnare behöver du ha erfarenhet av att påbörja, avsluta och hålla ihop processer. Det är en fördel om du har vana av projektledning samt beredning av ärenden och genomförande av utredningar. Du behöver kunna samverka med många olika parter, göra presentationer, snabbt sätta dig in i olika delar av socialtjänsten samt komma med egna idéer och lägga fram förslag på samverkansområden. Du behöver vara bekväm med att jobba i förändring då själva arbetet går ut på att förändra delar av verksamheter från rådande läge till framtidsläge. Du jobbar enbart på uppdrag av Socialcheferna och kommer ha en chef som är den som har arbetsmiljöansvar. I rollen kommer du också rapportera till Nämnder och Kommunstyrelser. För att trivas i rollen behöver du vara strukturerad, prestigelös och ha lätt för att samarbeta med alla människor du ska ha kontakt med. För att lyckas i rollen krävs det Högskoleutbildning alternativt en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, där du fått med dig erfarenheter såsom beskrivet.
Du har stora möjligheter att själv välja vilken kommun du utgår i från i ditt arbete och du kan vara flexibel i ditt yrkesutövande i och med digitala lösningar. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Det krävs att du har körkort.
Välkommen med din ansökan till ansokan.sn2@mellerud.se


Anställningsform Projektanställning under 2 år med eventuellt förlängning utifrån erforderliga beslut.
Lön Individuell lönesättning
Kontakt Malin Johansson malin.johansson@mellerud.se, Johan Lundh johan.lundh@fargelanda.se, Tommy Almström tommy.almstrom@dalsed.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialförvaltningen Mellerud
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 april 2020
  • Ansök senast: 17 maj 2020

Postadress

Storgatan 13
Mellerud, 46480

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024