Vill du ha ett viktigt jobb? Bli vår nya jourhemssekreterare!

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun växer och samhället förändras och därför omorganiserar vi socialförvaltningen för att bättre möta medborgarnas behov. Våra ambitioner är höga. Vi river stuprören och lämnar den klassiska beställar-/utförarmodellen och ersätter den med nytänkande teamarbete med medborgaren i fokus. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens socialtjänst i Botkyrka.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska. Det är vår gemensamma värdegrund i Botkyrka kommun som inspirerar både vardag och utvecklingsarbete hos oss.
Botkyrka har en ung befolkning med bakgrund i många olika kulturer. Här finns utmaningar och möjligheter som kräver att vi ständigt utvecklar socialtjänstens arbete. Våra medarbetare och chefer har en stark drivkraft att hitta nya vägar och metoder i arbetet.
Familjehemsenheten består av en arbetsgrupp med barnhandläggare och familjehemssekreterare som ansvarar för familjehemsplacerade barn samt ensamkommande barn och unga. Den andra arbetsgruppen är placeringsgruppen som består av två avtalssekreterare, två jourhemssekreterare, en rekryterare och en kontaktsekreterare. Vi söker nu en ny jourhemssekreterare då en av våra medarbetare går vidare till en chefstjänst på annan ort.
Verksamheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar. Vi vill i vårt arbete säkerställa god kvalitet i alla våra placeringar och har barnet i fokus i allt vi gör.
Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden!
Arbetsplatsen ligger i Tumba i nyrenoverade lokaler.


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten består av att rekrytera och utreda jourhem som arbetar på uppdrag från Botkyrka kommun tillsammans med en kollega i placeringsgruppen. Du ansvarar för att upprätta avtal och delegationsbeslut samt att ge jourhemmen stöd och handledning i deras arbete. Du har även ett nära samarbete med socialsekreterarna på de olika utredningsenheterna. Vi söker dig som vill vara med och utveckla vår verksamhet för barn i jourhemsvård.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en dokumenterad socionomexamen. Du är uppdaterad inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning. Du har dokumenterad tidigare erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning inom området barn och unga. Meriterande om du har arbetat med BBIC, familjehemsvård, Kälvesten, har någon form av handledningsutbildning samt kunskap om "Ett hem att växa i". Har du dessutom kunskap om Signs of Safety är du som klippt och skuren för rollen. Vi arbetar i en politiskt styrd organisation och det är viktigt att du förstår vad det innebär och hur det påverkar din vardagliga arbetssituation. Vi vill tillsammans med dig utveckla framtidens socialtjänst men vi vet också vikten av att tycka om att förvalta. Eftersom arbetet innebär en del resor är körkort ett krav, men kommunen arbetar för ett hållbart resande så kollektivtrafik går i första hand.
Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För oss är det viktigt att du är ansvarsfull och bemöter andra med respekt. Du är också bra på att kommunicera, samarbeta och genomföra fattade beslut. Struktur i arbetet är något vi värdesätter samtidigt som du har förmågan att vara flexibel. Är du en person andra känner tillit till samtidigt som du är öppen och nytänkande tycker vi att du ska söka till oss!

Du erbjuds ett meningsfullt och självständigt arbete i en orädd, kreativ och energisk arbetsgrupp där man gärna hjälps åt. Arbetsgruppen har ett nära dagligt stöd av förste socialsekreterare och extern handledning.
Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar mm.


ÖVRIGT
Vår ledstjärna är Medborgarens fokus. Allt vi gör ska bidra till platsen Botkyrka och till dem som lever och verkar här. Botkyrkaborna är medskapare i all utveckling inom kommunen och vi möter de behov som finns genom att leva våra värdeord; öppna, ansvarstagande, modiga och energiska.
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. Välkommen att göra skillnad för medborgarna i Botkyrka. Tillsammans når vi resultat.


Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Anneth Löfgren
08-53061916
Huvudkontor SSR
08-6174400
Vision Helena Rovtjanin Odenskiöld
08-530 62203
Tf verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Tf. verksamhetschef Tina Trygg
08-530 62118
Sektionschef Cecilia Melander
08-530 619 49
Sektionschef för familjehemssektionen Anneth Löfgren
08-530 619 16
SSR Kicki Nikoloulia
08-530 62197
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26
Sektionschef Karin Ask Campbell
08-530 623 26

Sammanfattning

Besöksadress

14785 Tumba
None

Postadress

Munkhättevägen 45
Tumba, 14785

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024