Webbredaktör

Arbetsbeskrivning

Arbetsbeskrivning
Som vår webbredaktör arbetar du med att vår webbplats ska vara en länk mellan kommunkoncernen och medborgare och våra besökare.
Du gör verksamheten begriplig och tillgänglig i digitala kanaler.

Webbredaktören har ansvar för det dagliga arbetet med rattvik.se. Du fångar upp och samordnar önskemål från kommunens olika verksamheter och tar reda på vad medborgare, och besökare efterfrågar. Arbetet innebär många kontakter med och stöd till kommunens förvaltningar och bolag kring webbfrågor. Kommunen har ett drygt 20-tal aktiva webbskribenter som uppdaterar och ansvarar för sina enheters och förvaltningars information.

Arbetet är brett och varierande. Webbredaktören är en kommunikatör som behärskar redaktionellt arbete med såväl text- som grafisk produktion samt utveckling av struktur och funktionalitet.

Webbredaktören tillhör kanslienheten och vår kommunchef är informationsansvarig samt ansvarig utgivare. Arbetet sker i nära samarbete med kommunens informatör.

Du kommer i viss utsträckning att ta fram annonser, trycksaker såsom foldrar, broschyrer, roll-up med mera i informations- och marknadsföringssyfte. Våra texter, bilder och annat material på webben, i sociala medier och tryck ska följa ett enhetligt och igenkännande mönster. Du ska även utbilda skribenter i CMS-verktyget, grafiska profilen, mallar och klarspråk med mera.

Du är en självständig, drivande, pedagogisk och trygg person som tycker om att utveckla och förnya. Utvecklingen inom webbredaktörens område sker i hög hastighet och är en naturlig del i din vardag. För närvarande deltar vi i Funkas kommunnätverk som bidrar till kompetensutveckling inom området. Kommunnätverket består av cirka 60 kommuner med träffar fyra gånger per år.

Kvalifikationer
Det är ett krav att du
- har stor erfarenhet av webbarbete med CMS-verktyg
- utbildning eller motsvarande yrkeserfarenhet inom området information/kommunikation
- har grundläggande kunskap om webbens teknik som HTML, CSS, SEO, SEM m.m.
- har god insikt i användbarhet och tillgänglighet som WCAG 2.0 nivå AA, WAI samt officiella riktlinjerna för hur vi bör arbeta med webbplatser i offentlig sektor
- är en god skribent och har blick för det estetiska och bildmässiga
- kan koncentrera fakta och samband till överblickbara och begripliga budskap
- har erfarenhet av bildredigeringsprogram
- kan arbeta i Microsoft Office programvaror
- har initiativförmåga och är kreativ
- har lätt för att kommunicera med och förmedla information till olika målgrupper
- du måste vara stresstålig, flexibel och ha förmåga att arbeta med många bollar i luften
- har god kunskap om gällande lagar och förordningar inom webbpubliceringsområdet.

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som webbredaktör ska du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Du måste ha öga för såväl helhet som detaljer. Rollen kräver att du är intresserad av och förstår möjligheterna med digital kommunikation och har erfarenhet av att omsätta dem i praktiken.

Du behöver vara strukturerad och självgående samt ha god samarbetsförmåga.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Sven Kanth
0248-700 00
Turismansvarig Helena Back
0248-70512
personalchef Karin Gerken
0248-70000
Ekonomichef Sven Kanth
0248-70116
Kommunchef Ulf Israelsson
0248-70136
Informatör Martin Litens
0248-70125
Förbundschef Finsam Nedansiljan Tanja Mårtensson
070-2221807
Teamledare Centralen mottagningsteam Anna Sjöberg
070-2287400
förvaltningschef Lena Fröyen
0248-70000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Rättviks kommun, RÄTTVIK
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 22 juni 2016

Besöksadress

Vasagatan 1
None

Postadress

None
RÄTTVIK, 79580

Liknande jobb


17 januari 2024

15 januari 2024

Content & Communications Manager

Content & Communications Manager

15 januari 2024