Anhörigkonsulent

Arbetsbeskrivning

Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om funktionshindrade på hela Gotland. Våra cirka 1800 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har brukarna i centrum.

Vill du medverka till att utveckla anhörigstödet inom socialförvaltningen? Från och med 1 januari 2016 kommer anhörigstödet att ingå i den nyskapade Förebyggande och hälsofrämjande enheten. Anhörigstödet är en viktig och central del i socialtjänsten. Vi arbetar för att det skall vara en aktiv och inegerad del av arbetet hos alla verksamheter och medarbetare. Som anhörigkonsulent skall du självständigt och tillsammans med verksamhetens ledning driva detta arbete.

Stödet vänder sig till anhöriga inom äldreomsorgen, LSS-omsorg, individ- och familjeomsorg och socialpsykiatrin. Anhörigkonsulenten är teamledare för ett team bestående av konsulent samt två anhörigombud.

ARBETSUPPGIFTER
Anhörigkonsulentens arbete är dels att utforma information och utbildningar för att nå ut till anhöriga och dels att ge direkt stöd till anhöriga som vårdar närstående. Stödet består av att erbjuda enskilda samtal, samtalsgrupper samt anhöriggrupper utifrån det behov som finns.

Samordning av frivilligverksamheter i samarbete med frivilligorganisationer ingår också som en del av arbetsuppgifterna.

Som anhörigkonsulent ska du följa kunskapsutvecklingen inom området och tillsammans med anhöriga och verksamheterna utvärdera och utveckla anhörigstödet i förvaltningen.

KVALIFIKATIONER
Du har relevant akademisk examen. Kunskap om anhörigstöd och samtalsmetodik är en merit. Det är önskvärt att du har erfarenhet från utvecklingsarbete, förebyggande arbete och socialtjänst. Även erfarenhet av stödsamtal enskilt och i grupp samt erfarenhet av att föreläsa och utbilda är meriterande.

Som person har du ett positivt förhållningssätt och är bra på att se nya möjligheter. Du är utvecklingsorienterad och har intresse och erfarenhet av kvalitets- och utvecklingsfrågor. Du har en god samarbetsförmåga, kan arbeta självständigt och strukturerat, har pedagogiska kunskaper samt lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.

Din kompetens och erfarenhet är viktig men vi lägger även stor vikt vid dina personliga egenskaper där Region Gotlands värdegrund förtroende, delaktighet och omtanke är grunden.

ÖVRIGT
Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på www.gotland.com/leva

Inför rekryteringsarbetet har vi på Region Gotland tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

avdelningschef Mariann Godin Luthman
0498-26 80 29
Kvalitetschef Mariann Godin Luthman
0498-268029

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Gotland, Utvecklingsenheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2016-01-01 .
  • Publicerat: 15 juni 2015

Besöksadress

Visborgsallén 19 Visby
None

Postadress

Region Gotland
Visby, 62181

Liknande jobb


Anhörigkonsulent sökes - gör skillnad, varje dag!

Anhörigkonsulent sökes - gör skillnad, varje dag!

8 mars 2024

Anhörigstödjare semestervikariat

Anhörigstödjare semestervikariat

12 februari 2024

13 november 2023

Anhörigsamordnare

Anhörigsamordnare

10 november 2023