Är du vår nya problemlösare med fokus på leverantörskvalitet?

Arbetsbeskrivning

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Bussaffären är en viktig del av Scanias verksamhet. Bussaffären ligger i framkant av snabb teknologisk utveckling påverkad av politiska influenser med höga krav från kunden samt starkt fokus på hållbarhet.
Framtida utmaningar möter vi tidigt i bussaffären. För att denna affär ska bli en bra affär behöver vi bra medarbetare. Därför söker vi nu en Supplier Quality Manager (SQM) Bus body.

Som SQM är du ansvarig för att kvalitetssäkra de artiklar och system som vi utvecklar på Scania. Rollen innebär att du jobbar i våra utvecklingsprojekt i nära samarbete med inköpare, konstruktör, produktion och gemensamt vald leverantör.
Du kommer också att ha ett ansvar för den löpande kvaliteten från leverantörerna i dina segment. Det innebär att du regelbundet följer upp och begär åtgärder om något sker som inte stämmer med våra specifikationer både när det gäller kort- och långsiktig lösning. Alltid med vårt kärnvärde Respekt för individen och det bästa för Scania i åtanke. 

Bussfamiljen är relativt liten och medger en större insikt i ”hela” affären. Arbetet är internationellt med leverantörer i Europa och ibland ännu längre bort. Engelska i tal och skrift är därför ett nödvändigt krav. Tjänsten är placerad i Södertälje. Vi sitter i vårt nyrenoverande aktivitetsbaserade kontor nära marknads- och försäljningsavdelning samt en kort promenad från Tågstation Södertälje Syd. Även konstruktionsavdelningen finns på gångavstånd. Våra produktionsorter ligger i Slupsk, Polen och Lachti, Finland. Med tanke på var vi har våra produktionsorter och leverantörer är det bra att du har möjlighet att resa även om det inte blir varje vecka.

Bakgrund och erfarenhet? I den här rollen är det viktigt med minst 3 års erfarenhet från kvalitetsarbete, varför inte inom annan bransch? Har du dessutom produktions- och/eller produktionsteknisk erfarenhet är det en stor fördel.
För att lyckas i denna rollen bör du vara analytisk och trivas med att lösa problem. Du behöver dessutom initiera, driva, guida och kommunicera de aktiviteter du/gruppen tar för att nå resultat.
Som kollega inom Purchasing Supplier Quality blir du utmanad att utveckla våra globala leverantörer till att möta Scanias nuvarande och framtida visioner.

På Scania bygger vi engagerade team genom tillit, samarbete och respekt där du som individ har möjligheten att växa både personligt och professionellt. Det är Kvalitet för oss! 

För frågor kontakta mig: Anders Ekman, Senior Manager Quality Customized Solutions, 0703307879

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev och betygskopior. Ansök senast 25/11-2018. Gallring sker löpande. Jobb id 20183448


Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 120 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 49 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Traton Group. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • enligt ök
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 november 2018

Liknande jobb


Kvalitetsingenjör

9 april 2024

FÖRBÄTTRINGSKOORDINATOR

FÖRBÄTTRINGSKOORDINATOR

31 januari 2024