Arbeta med utvecklingen av samhällets digitalisering

Arbeta med utvecklingen av samhällets digitalisering

Arbetsbeskrivning

Enheten för samhällets digitalisering, Infrastrukturdepartementet
Har du kunskap om samhällets digitalisering och vill fördjupa dig inom politiken kring bland annat e-handel och digitala plattformar? I denna tjänst får du chans att bidra till utvecklingen av samhällets digitalisering i en händelserik arbetsmiljö nära politikens centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för samhällets digitalisering ansvarar för informationssamhällets politik samt digitalisering och it inom offentlig förvaltning och post. Det innebär att vi arbetar med frågor som handlar om att använda och främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig till samhället; för individer, offentlig förvaltning, näringsliv och civilsamhälle.

Enheten arbetar främst med utveckling, styrning och reglering av den gemensamma digitala infrastrukturen såsom t.ex. bredband, grunddata och informationsutbyte, öppna data, datadriven och digital innovation (bl.a. AI), ökad digital mognad, kompetens och delaktighet. Enheten ansvarar för reglering och främjande av elektronisk kommunikation och post, inklusive informations- och cybersäkerhet, digital identitet (e- legitimationer), frekvenspolitik, internets förvaltning, tillgänglighet till digital offentlig service, AI samt frågor om e-handel och digitala plattformar. Frågorna innehåller både nationella och internationella aspekter.

Vanliga arbetsuppgifter på enheten generellt är handläggning av ärenden och policyutveckling, framtagande av beslutsunderlag och taleunderlag till den politiska ledningen, förhandlings- och lagstiftningsarbete samt handläggning av EU- och internationella frågor. I denna specifika tjänst får du fokusera på frågor inom e-handel och digitala plattformar. Även generella policyfrågor rörande digitaliseringen i samhället kan förekomma, såsom exempelvis molnfrågor och tillgänglighetsfrågor.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning samt erfarenhet av policyarbete inom digitaliseringsfrågor. Du har god kunskap inom området samhällets digitalisering. Du hanterar det svenska och engelska språket väl, både i tal och skrift.

Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller i annan politiskt styrd organisation, med kunskap om och insikt i de krav som ställs, är önskvärt. Även arbete på annan för verksamheten relevant myndighet eller organisation är meriterande. Vi ser gärna att du har erfarenhet av EU-arbete samt kunskap inom tillgänglighetsfrågor.

Dina egenskaper
Som medarbetare på enheten för samhällets digitalisering behöver du vara analytisk, strategisk samt mål- och resultatorienterad. Rollen kräver även att du kan samarbeta väl med andra. Du kan prioritera i ditt arbete och tar egna initiativ. Slutligen har du en förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter samtidigt som du bibehåller ett strukturerat och noggrant arbetssätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Vi söker en eller flera medarbetare för tidsbegränsad anställning på ca ett år, med tillträde i höst.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Marcus Boklund på telefon 08-405 39 92. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jessica Truedsson på telefon 08-405 11 19. Fackliga kontaktpersoner är Ulf Andersson för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 juni 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2022
  • Ansök senast: 7 juni 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024

Klienthandläggare till anstalten Svartsjö- Ekerö

Klienthandläggare till anstalten Svartsjö- Ekerö

19 april 2024

19 april 2024

Utredare till Statsbidragsenheten

Utredare till Statsbidragsenheten

18 april 2024