Arbetsrättsjurist till Regeringskansliet

Arbetsrättsjurist till Regeringskansliet

Arbetsbeskrivning

HR-enheten, Förvaltningsavdelningen
Är du arbetsrättsjurist och drivs av komplexa, intressanta och omväxlande arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Då kan vi erbjuda ett utvecklande arbete i en liten arbetsgrupp med många kontaktytor, mitt i en inspirerande och händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
HR-enheten ansvarar för styrning, stöd, samordning och utveckling av Regeringskansliets arbetsgivarpolitik. Sektionen för arbetsgivarpolitik utvecklar gemensamma processer i villkors- och arbetsrättsliga frågor och inom arbetsmiljö. Du ingår i en grupp på 12 medarbetare med olika expertis – arbetsrättsjurister, analytiker och arbetsmiljöspecialister.

Arbetsuppgifter
I rollen ger du råd och stöd till HR och Regeringskansliets ledning i arbetsrättsliga frågor och vid tolkning och tillämpning av kollektivavtal. Du upprättar och kvalitetsgranskar styrande dokument inom HR-området. Tillsammans med kollegor samordnar du praxis i syfte att skapa enhetliga processer i en komplex organisation med flera intressenter. Handläggning av ärenden till Statens överklagandenämnd och personalansvarsnämnden förekommer liksom att delta i förhandling av lokala kollektivavtal och tvisteförhandlingar. I arbetet ingår även att utbilda i arbetsrätt.  Du kommer att leda och delta i arbetsgrupper kopplade till ansvarsområdet samt utveckla det arbetsrättsliga stödet. Eftersom HR strävar mot effektivitet, enhetlighet och digitalisering är det centralt att ta fram processer och utveckla arbetssätt och rutiner inom ditt ansvarsområde.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har juristexamen och flerårig erfarenhet som arbetsrättsjurist i en politiskt styrd organisation. Du är van att företräda arbetsgivaren och har god kunskap om arbetsgivar- och personalpolitik. Du har erfarenhet av arbetsrättslig rådgivning, tolkning och tillämpning av statliga kollektivavtal. Kunskap om centrala villkor för politiker och specialister är meriterande. Arbetet ställer höga krav på att du kan uttrycka dig mycket väl i tal och skrift i svenska språket.  

Dina egenskaper
Du har hög analytisk förmåga, är strukturerad och självgående. I arbetet ingår många kontaktytor vilket ställer krav på samarbetsförmåga, gott omdöme och integritet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Omfattning: 60–70% enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Medarbetare har möjlighet till visst distansarbete när verksamheten tillåter.


Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linda Palmqvist sektionschef. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Karina Åbom-Engberg för ST och Lars Vestberg för Seko. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar mycket gärna emot samtal från potentiella kollegor men vi undanbeder oss samtal från dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 16 november.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2022
  • Ansök senast: 16 november 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Förhandlare

2 februari 2023

30 januari 2023

Arbetsrättsjurist

30 januari 2023

Förhandlare till Statsledningskontorets HR-avdelning

Förhandlare till Statsledningskontorets HR-avdelning

18 januari 2023