Arkivhandläggare till HR Direkt i Sthlm

Arkivhandläggare till HR Direkt i Sthlm

Arbetsbeskrivning

HR-direkt
HR-direkt är en enhet inom Polismyndighetens gemensamma HR. Enheten är tillgängligt för såväl chefer som medarbetare och arbetar operativt inom samtliga HR-områden. Enheten ska möjliggöra för chefer och medarbetare att få hög tillgänglighet till professionella, snabba, enhetliga och kvalitativa svar på frågor som ska vara myndighetsgemensamma. HR-direkt ska också ansvara för ett mer standardiserat och automatiserat informativt stöd så som gemensamma styrdokument och den information inom HR-området som finns på Polismyndighetens intranät.
Om arbetsplatsen
Sektionen Rekrytering och bemanning är en del av enheten HR-Direkt på HR-avdelningen. Sektionen har som grunduppdrag att rekrytera och bemanna polismyndigheten nationellt men stöttar även med personaladministration och består av ca 170 medarbetare uppdelat på 11 grupper runt om i landet. Sektionens ledningsgrupp består av 11 gruppchefer, en sektionschef och en administratör.
Arbetsuppgifter
Vi behöver en handläggare till vårt arkiv för rekryteringsärenden. Vi söker därför dig som med stort eget ansvar vill arbeta med att
förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar angående rekryteringar
utbilda handläggare, administratörer och vid behov övrig verksamhet inom arkivhantering och dokumenthantering
utföra sekretessprövningar samt utlämnade av allmän handling
vara sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering
hantera övrigt förekommande uppgifter inom rollen som arkivarie



Kvalifikationer
Vi söker dig som har tidigare erfarenhet av att arbeta mot HR-processer så att du lättare kan sätta dig in i vår verksamhet. Du trivs med att ta ett eget ansvar och har en god pedagogisk ådra. Du är serviceminded och har en hög integritet. I och med att många av våra arkiv fortfarande är fysiska krävs också en vilja och förmåga att bitvis hantera tunga lyft.
Detta är en möjlighet för dig som har:
högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- eller informationsvetenskap)
aktuell erfarenhet av arbete som arkivarie inom statlig sektor
god kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
god förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
tidigare erfarenhet av HR-processer
erfarenhet av arbete med sekretessprövning
kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar
erfarenhet av arbete med arkiv inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
erfarenhet av arbete med e-arkiv

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner För information om tjänsten kontakta rekryterande chef Maria Gunnarsson. För information om rekryteringsprocessen kontakta HR konsult Matilda Skantze. Båda nås via Polisens växel 14414.
Facklig företrädare
Företrädare för ST inom Polisen, Seko Polisen, Saco-S och Polisförbundet nås via Polisens växel 11414.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning i 6 mån, om du inte redan är anställd inom myndigheten.
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid med flextid i enlighet med gällande riktlinjer.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen, kommer att genomföras före anställningen.
Välkommen med din ansökan sseanmälan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 9 mars 2021. Märk din intresseanmälan med ref.nr.A123.274/2021 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd, kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2021
  • Ansök senast: 9 mars 2021

Postadress

Sankt Eriksgatan 113 2TR
Stockholm, 11343

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022