Arkivhandläggare till rättsavdelningen i Eskilstuna

Arkivhandläggare till rättsavdelningen i Eskilstuna

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en arkivhandläggare till vårt team på rättsavdelningen i Eskilstuna som är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Öst består av tre förvaltningsrättsgrupper, en rättstillämpningsgrupp och en informationsförvaltningsgrupp i vilken ingår registratur- och arkivfunktioner.
Arbetsuppgifter
Arbetet som arkivhandläggare innebär att förvalta Polismyndighetens arkiv. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare samt kollegor inom arkivområdet.
Arbetsuppgifterna består av:
• sekretessprövning samt utlämnande av allmänna handlingar
• ordna och förteckna
• in- och utsortering av handlingar
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• rådgivning till handläggare och administratörer i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor
• ansvara för och utföra föreskriven gallring
• stötta registraturen vid behov med diarieföring och postöppning
Då både gruppen och verksamheten är spridd över regionen så är resor i tjänsten vanligt förekommande.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• gymnasieutbildning  
• minst 2 års erfarenhet av att arbeta som arkivhandläggare eller motsvarande inom offentlig sektor
• erfarenhet av att handlägga utlämnande av allmän handling och utföra sekretessprövningar
• Körkort med lägst B-behörighet
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt
• goda kunskaper om de bestämmelser som reglerar verksamhetsområdet såsom Offentlighets- och sekretesslagen, Tryckfrihetsförordningen, Förvaltningslagen och Arkivlagen.
Vi söker dig som är analytiskt lagd, är ansvarstagande, har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt, är flexibel till din läggning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya IT-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
David Videfrost, tf. gruppchef Informationsförvaltning Öst, 076-134 86 70
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@polisen.se


Fackliga företrädare
Fredrik Bergh SACO, tfn 010-563 91 37, Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710; Sara Granberg, ST 073-807 38 12; Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627.


Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Eskilstuna
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare till informationsförvaltningsgruppen med placering i Eskilstuna
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 22 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A133.508/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A133.508/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Varmt välkommen med din ansökan!


Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN SÖDERMANLAND ESKILSTUNA
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 mars 2020
  • Ansök senast: 22 mars 2020

Besöksadress

NYGATAN 4
ESKILSTUNA

Postadress

BOX 348
ESKILSTUNA, 63105

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024