Avdelningschef till kommunikationsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du göra skillnad? Socialstyrelsen arbetar för alla medborgares rätt till en god hälsa, vård och omsorg. Vill du leda och driva myndighetens samlade kommunikationsarbete? I rollen som kommunikationschef utgör du en nyckelspelare för att fullgöra myndighetens uppdrag och upprätthålla förtroendet för myndigheten både externt och internt. Det innebär bland annat att verka för tydliga strategiska mål samt att ge ett operativt stöd till generaldirektören och ledningsgruppen i kommunikationsfrågor. Kommunikationsavdelningen består idag av fyra enheter med ca 50 medarbetare. Som avdelningschef ingår du i Socialstyrelsens ledningsgrupp och företräder myndigheten externt.

Vem är du?
Vi söker dig som är nyfiken och uppdaterad inom kommunikationsområdet och som vill utveckla kommunikationen och informera om och synliggöra Socialstyrelsens arbete. Med din kunskap bidrar du för att utveckla digitaliseringens möjligheter i modernt kommunikationsarbete. Genom samverkan med andra åstadkommer du goda arbetsresultat samt bidrar till ett gott samarbete med och stöd till avdelningar, projekt och aktiviteter på Socialstyrelsen. Du är proaktiv, förbättrar och utökar Socialstyrelsens nätverk, bevakar omvärlden och driver att myndighetens närvaro i kommunikationskanaler ökar.


Vi söker dig som har

• relevant akademisk examen t.ex. inom kommunikation eller med samhällsvetenskaplig inriktning alt. annan utbildning som Socialstyrelsen anser är relevant för tjänsten
• flerårig chefserfarenhet inom kommunikationsarbete, med personal- och budgetansvar, på myndighet
• erfarenhet av att framgångsrikt leda förändring och utveckling av verksamhet, organisation och medarbetare
• förståelse för och kunskap om digitaliseringens möjligheter och utveckling i kommunikationsarbete
• dokumenterat goda ledaregenskaper.

För att lyckas i uppdraget är du trygg och tydlig i ditt ledarskap, har stor integritet och empatisk förmåga. Du är bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Genom din kommunikativa förmåga inspirerar du andra till dialog och delaktighet. Du har lätt för att se sammanhang och visar god förståelse för hur du själv påverkar. Du är drivande och proaktiv, ser strukturer, har helhetstänk samt leder mot uppsatta mål. Som person är du lyhörd, tydlig och prestigelös. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet från kommunikationsarbete i en expertorganisation
• kunskap om Socialstyrelsens verksamhetsområde
• haft en chefsbefattning där du lett genom andra chefer
• kunskap om och erfarenhet av kriskommunikation
• erfarenhet av att företräda och framträda.


Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare, med ett chefsförordnande på sex år. Titeln är avdelningschef med placering på kommunikationsavdelningen i Stockholm. Du ingår i myndighetens ledningsgrupp och direktrapporterar till generaldirektören. Myndigheten tillämpar provanställning om 6 månader.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund.

Välkommen med din ansökan senast 2020-05-24. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 261-14344/2020.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår hemsida för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta generaldirektör Olivia Wigzell. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Elisabeth Roxmalm. Fackliga företrädare är Rose-Marie Nylander för SACO och Magnus Göransson för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 maj 2020
  • Ansök senast: 24 maj 2020

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

5 april 2024