Biträdande enhetschef - var med och led arbetet vid grundlagsenheten

Biträdande enhetschef - var med och led arbetet vid grundlagsenheten

Arbetsbeskrivning

Grundlagsenheten, Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning och än intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap? Vill du vara med att leda och utveckla verksamheten samt motivera och entusiasmera medarbetare? Som biträdande enhetschef erbjuder vi dig nästa steg med mer ansvar i en spännande roll med inslag av ledarskap och omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Som huvudman och biträdande enhetschef på grundlagsenheten (L6) får du en varierande arbetsvardag där den ena dagen sällan är den andra lik och en möjlighet att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten. Med blicken lyft bidrar du till en framgångsrik operativ och strategisk ledning av enhetens verksamhet och medarbetare. Du vägleder medarbetare, kvalitetssäkrar underlag och driver utvecklingen av de processer och sakfrågor du huvudmannar. Som biträdande enhetschef är du ett engagerat bollplank till enhetschefen i frågor om ledning, fördelning, samordning och uppföljning av enhetens arbete, organisation, verksamhet, arbetsmiljö och kompetensförsörjning - och i viss mån driver du också självständigt en del frågor inom detta område. Som huvudman och biträdande enhetschef får du en unik möjlighet att i händelsernas centrum växla mellan dina olika roller och mål som medarbetare, huvudman, biträdande enhetschef och ersättare för enhetschefen.

Grundlagsenheten ansvarar för lagstiftningsfrågor som gäller bland annat grundlagarna, vallagen, offentlighets- och sekretesslagen, förvaltningslagen, lagen med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning och kamerabevakningslagen. Enheten hanterar även EU-frågor, andra internationella frågor samt förvaltningsärenden inom dessa lagstiftningsområden samt har en för Justitiedepartementet samordnande funktion för frågor om mål i Europadomstolen och konstitutionsutskottets granskning. Idag består enheten av 16 medarbetare, för vilka enhetschefen har personalansvar.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har juristexamen och erfarenhet av huvudmannaskap för lagstiftning i Regeringskansliet. Om du redan har arbetat med enhetens sakområde är det meriterande och kommer göra att du snabbare kommer kan bidra till enhetens arbete. Erfarenhet av arbete med EU-frågor, inklusive såväl förhandlingsarbete som genomförandearbete är meriterande. Mot bakgrund av att våra frågor ofta har EU-anknytning behöver du utöver svenska också kunna använda engelska i arbetet obehindrat. 

Dina egenskaper
I rollen som biträdande enhetschef förväntar vi oss att du är noggrann, har god förmåga att organisera, planera, sätta mål och följa upp dessa - och att du är drivande och vill engagera och motivera kompetenta medarbetare vidare i detta arbete. Du är genuint intresserad av organisatoriska frågor och ledarskap och bidrar till att skapa engagemang och delaktighet i arbetet. Ditt goda omdöme, din goda analytiska förmåga och förmågan att kunna bidra till framgångsrika samarbeten på alla nivåer är talande för dig. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan lyfta blicken när det behövs och se möjligheterna i förändringarna. Rollen som biträdande enhetschef ställer även höga krav på din förmåga att kunna växla mellan perspektiv och roller och även under tidspress kunna bedöma vad som är viktigast att prioritera på såväl kort som lång sikt.

Övrigt
Tillsvidare anställning med inledande provanställning om sex månader. Uppgiften att vara biträdande enhetschef upphör dock i normalfallet vid enhetschefens frånträde.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Mathias Säfsten som är enhetschef, på 08-405 16 02. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 december 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 november 2020
  • Ansök senast: 4 december 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024