Budgethandläggare - Arbeta med budgetfrågor och myndighetsstyrning

Budgethandläggare - Arbeta med budgetfrågor och myndighetsstyrning

Arbetsbeskrivning

Kriminalpolitiska enheten, Justitiedepartementet
Vill du arbeta med budgetfrågor, myndighetsstyrning och resultatuppföljning? I rollen som budgethandläggare erbjuder vi ett omväxlande och spännande arbete i en dynamisk miljö tillsammans med kunniga kollegor.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som budgethandläggare på kriminalpolitiska enheten ansvarar du för den finansiella styrningen och uppföljningen av Kriminalvården, Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten. Tyngdpunkten i arbetet ligger på Kriminalvården som är en av landets största myndigheter med ett anslag på 9,4 mdr kronor. I arbetsuppgifterna ingår att analysera finansiell information om myndigheternas verksamheter och göra bedömningar av kostnadseffektivitet och resultat samt Kriminalvårdens framtida resursbehov.

Arbetet med den finansiella styrningen sker integrerat och i nära samarbete med den verksamhetsmässiga styrningen och som budgethandläggare har du därmed en viktig roll att tillsammans med övriga kollegor delta i arbetet med att utveckla myndighetsstyrningen på enheten. I arbetet ingår också att, tillsammans med övriga budgethandläggare i departementet och departementets budgetsamordning arbeta utvecklingsorienterat med processerna i budgetarbetet och de finansiella styrningsfrågorna generellt. Du ska även vara beredd att vid behov bistå i frågor över hela enhetens verksamhetsfält, som bland annat innefattar frågor om stöd till brottsoffer, brottsförebyggande insatser och arbete mot våldsbejakande extremism. 

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom ekonomi eller samhällsvetenskap och som har erfarenhet av arbete med statliga budgetprocessen och styrning av statlig verksamhet. Erfarenhet av budget- och styrningsfrågor från Regeringskansliet är meriterande. Du ska ha goda kunskaper om den statliga förvaltningsmodellen och regeringens styrning av myndigheter. Erfarenhet av arbete med analys av finansiell information är ett krav, likaså goda kunskaper i engelska. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som budgethandläggare behöver du ha god analytisk förmåga för att kunna dra slutsatser av olika underlag samt kunna arbeta mycket strukturerat. Du trivs med eget ansvar och självständigt arbete och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt, men gillar också att arbeta tillsammans med andra mot gemensamma mål. I ditt arbete har du många kontaktytor, både internt och externt, och du har lätt för att skapa och bibehålla relationer.

Rollen kräver en mycket god förmåga att hantera flera frågor samtidigt, och att du både i tal och skrift kan uttrycka dig stringent. Tempot är tidvis högt och arbetet förutsätter att du har förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd miljö. Tillsammans med professionella och kunniga kollegor utför du ett meningsfullt arbete som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef John Ahlberk på 08-405 59 85. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Jennifer Hill på 08-405 55 17. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas för Saco och Susanna Wiener för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 april.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2020
  • Ansök senast: 12 april 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb