Case Manager till arbetsmarknadsprojekt i Rinkeby-Kista

Case Manager till arbetsmarknadsprojekt i Rinkeby-Kista

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Vi är öppna, vi är nytänkande och vi visar och skapar tillit. Det är vår gemensamma värdegrund i Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning som inspirerar både vardag och utvecklingsarbete hos oss.

Rinkeby-Kista har en ung befolkning med bakgrund i många olika kulturer. Här finns utmaningar och möjligheter som kräver att vi ständigt utvecklar socialtjänstens arbete. Våra medarbetare och chefer har en stark drivkraft att hitta nya vägar och metoder i arbetet.



Ditt uppdrag som Case manager
Som Case managers i projektet är din uppgift att ge anpassat stöd utifrån deltagarnas behov med målet att deltagarna ska göra stegförflyttningar mot ökad förmåga i arbete och studier.

Case managern ska tillsammans med deltagaren och med hjälp av kartläggning identifiera behov, resurser och mål. Om deltagaren är i behov av samordnande stöd ska case managern kunna erbjuda det. Case managers ska även hjälpa till att identifiera och föreslå andra insatser och stöd som deltagaren kan ha nytta av och/eller rätt till för att kunna göra stegförflyttningar mot arbete eller studier. Som insats har projektet tillgång till Samordningsförbundets upphandlade arbetsträningsplatser, case managern bistår de deltagare som önskar pröva sin arbetsförmåga genom arbetsträning. Case managern möter upp deltagaren på deltagarens villkor, vilket innebär att case managern förflyttar sig runt om i Stockholms kommun. Som stöd har man en projektledare som arbetsleder medarbetare och som ansvarar för att projektet följer alla delar i genomförande, uppdrag och mål. 

MIA vidare-projektets arbete förväntas bidra till det jämställdhetspolitiska målen. Kunskaper om jämställdhet, tillgänglighet och icke-diskriminering ska genomsyra projektet och integreras i metoder och arbetssätt på individ- samt samverkansnivå.

Projektet MIA Vidare Stockholm
Projektet MIA Vidare, Case Management, är ett stadsövergripande samverkansprojekt, finansierat av Samordningsförbundet Stockholms Stad. Deltagarna i projektet kommer på remiss från Stadsdelsförvaltningarna Bromma, Hässelby-Vällingby, Spånga-Tensta och vår egen förvaltning. Andra remittenter är Försäkringskassans organisationer för sjukpenning och aktivitetsersättning, vårdgivare samt Arbetsförmedlingen.

Case Management-projektet ingår även i det länsövergripande projektet MIA vidare, där Samordningsförbundet Stockholms stad är ett av flera delprojekt. Genomförandeperiod för MIA vidare-projektet är 1 juni 2020 till 31 december 2022. Vi söker nu 1 case manager för ett vikariat som pågår t.o.m. till 31 juli 2022. MIA vidare-projektet genomförs med stöd från Europeiska Socialfonden, ESF.

Syftet med projektet är att ge individer i åldern 16-64 år som står långt från arbetsmarknaden, men som vill åstadkomma förändring, anpassat stöd för att de ska kunna göra stegförflyttningar mot arbete eller studier.

Kvalifikationer
Uppdraget kräver att du har erfarenhet av att arbeta med projektets målgrupp. Det krävs också mycket god kunskap om relevanta aktörers uppdrag och en förståelse för när deras olika insatser skall tillämpas. 

Meriterande för tjänsten är utbildning kopplat till området/uppdraget (som arbetsgivaren bedömer som adekvat för rollen). Tidigare erfarenhet av att arbeta i projekt är också meriterande.

Vi söker dig som har lätt för att planera och strukturera ditt dagliga arbete. Du är självgående, har ett eget driv och tar ansvar för dina arbetsuppgifter. Projektet styrs av en projektplan men du behöver också vara flexibel och kunna anpassa dig till olika situationer och arbetssätt. Som person är du stabil och kontrollerad i stressade situationer och behåller ett realistiskt perspektiv med fokus på rätt saker.

Att skapa kontakter och underhålla relationer kommer naturligt för dig. Du har en god förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor. Du har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar samt anpassar sättet att förmedla ditt budskap till mottagaren.

Övrigt
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer kan genomföras löpande. 

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Rinkeby-Kista stadsdelsförvaltning tar gärna tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sonia Davila Biträdande enhetschef
08-50801025
Titti Waern Enhetschef
0850801052

Sammanfattning

Besöksadress

Borgarfjordsgatan 14
None

Postadress

Borgarfjordsgatan 14
Kista, 16407

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024