Erfaren jurist med intresse för civilrätt

Arbetsbeskrivning

- enheten för immaterialrätt och transporträtt, Justitiedepartementet

Vill du arbeta med omväxlande och kvalificerade arbetsuppgifter på civilrättens område i en modern och trevlig arbetsmiljö? Som medarbetare på enheten för immaterialrätt och transporträtt har du stort eget ansvar och får utmaningar som ger dig möjlighet att utvecklas.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du arbetar bland annat med att utforma och förankra lagförslag och olika förhandlingspositioner och företräder Sverige i internationella förhandlingar inom t.ex. EU och FN. Du stämmer av dina frågor med den politiska ledningen och samverkar även med kollegor i andra delar av Regeringskansliet och utomlands. En annan viktig del i arbetet är kontakter med riksdagen, myndigheter, intresseorganisationer och näringslivet. Tjänsten är inledningsvis inriktad på transporträttsliga frågor.

Läs mer om enhetens verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund och kompetens
Du ska vara hovrättsassessor eller ha liknande flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete, t.ex. från advokatbyrå. Eftersom enhetens internationella arbete är omfattande, är mycket goda kunskaper i engelska ett krav.

Dina egenskaper
Som medarbetare vid enheten för immaterialrätt och transporträtt trivs du med att samarbeta med andra men även med att arbeta självständigt. Arbetet med att ta fram lagförslag och förhandlingspositioner, ofta under tidspress, förutsätter att du är mycket analytisk, har lätt för att uttrycka dig och kan arbeta snabbt och noggrant. Du ska också ha ett gott omdöme och vara initiativrik.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning på ca ett år med tillträde enligt överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschefen Amina Lundqvist på 08-405 47 46 eller biträdande enhetschefen Jonas Pontén på 08-405 46 98. Du är också välkommen att kontakta personalspecialisten Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Bill Nilsson, SACO och Anita Engvoll, ST. Du når dem på 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 mars 2015.


Regeringskansliets uppdrag är att biträda regeringen i arbetet att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 600 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 mars 2015

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


10 november 2021

10 november 2021

12 oktober 2021