Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Placering 1

Vill du ha ett spännande, utmanande och roligt arbete där du arbetar med barn, ungdomar och familjer? Vi behöver utöka vår enhet med fler familjehemssekreterare. Utmaningen är att få det tredelade föräldraskapet att fungera så bra som möjligt för alla berörda, liksom att få alla familjehem att känna att de utgör en viktig del i barnens utveckling och liv.
Vi ser fram emot din ansökan!

Socialförvaltningen är inne i en spännande förändringsprocess där vi målmedvetet arbetar för att kunna ge det bästa till de barn och ungdomar som vi möter. Socialnämnden har antagit en handlingsplan för ökad kvalité inom barn- och ungdomsområdet med målsättning att bli en ledande socialtjänst i Sverige. Som ett led i att nå målen satsas bland annat på utökad grundbemanning och utbildningar som till exempel Signs of Safety. Placeringsenheterna går under avdelning barn och unga. Vi söker engagerade och stabila socionomer som har tidigare erfarenhet av socialt arbete med föräldrar och barn samt familjehemsvård. Du som söker erbjuds en stimulerande arbetsplats med varierande arbetsuppgifter där du har möjlighet att delta i Uppsala kommuns familjehemsvård. Vi är två av tre enheter som jobbar med placerade barn och ungdomar. Enheterna består av enhetschef, specialist, barnhandläggare och familjehemssekreterare med flera. Vi har regelbunden extern handledning. Du får vidareutbildning inom de områden som du behöver komplettera din utbildningsbakgrund med för att möta de krav som ställs. Under hösten kommer enheterna även att erhålla handledning enligt Signs of Safety parallellt med den ordinarie handledningen. Uppsala kommun erbjuder friskvårdsersättning samt tillgång till arbetsplatsens gym och träningssal.

Ditt uppdrag
Familjehemssekreterarna ansvarar för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning i samband med en placering och under placeringstiden föra löpande dokumentation. I förekommande fall utreder vi enligt Nya Kälvestensmetoden. I tjänsten ingår resor i samband med att du besöker familjehemmen. Din målsättning är att alltid ha barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha barn och familjehem. Du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare vilken du vidare samarbetar med under den fortsatta placeringstiden. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Procapita.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och vi ser gärna att du har utbildning i nya Kälvestenmetoden, samtalsmetodik, Signs of safety och ICDP. Du har sen tidigare erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning inom socialtjänsten. Har du erfarenhet av familjehemsvård och av arbete som utredare på barn- och familjeenhet ses det som meriterande. Arbetet kräver att du innehar B-körkort och då digital dokumentation är en viktig del av arbetet behöver du ha god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift samt god datorvana. Det är även meriterande om du har kunskaper i Procapita.

Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och kan fokusera på rätt saker samt har förmåga till helhetssyn och att se frågor i ett större perspektiv. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Catharina Molin, enhetschef, 018-727 64 72

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 mars 2020
  • Ansök senast: 22 mars 2020

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024