Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Herrljunga kommun - hjärtat av Västra Götaland! Med våra goda pendlingsmöjligheter och vår tydliga och välkomnande VI-känsla är vi kommunen och arbetsgivaren för dig. Hos oss kommer du arbeta med att ge våra invånare en god service och bidra till att nå kommunens mål om långsiktig hållbarhet och att bli 10 000 invånare.

Vi söker en familjehemssekreterare till vår enhet Barn och familj på Verksamhet myndighet. Vi är en stabil och kompetent Arbetsgruppen består av enhetschef, 1:e socialsekreterare, socialsekreterare, socialsekreterare mot placerade barn samt familjehemssekreterare. I barnavårdsutredningar arbetar vi sedan flera år med BBiC, som är ett väl förankrat arbetssätt.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten som familjehemssekreterare innebär att du rekryterar familjehem och handleder familjehemmen i deras uppdrag. Du arbetar i team med de placerade barnens socialsekreterare. Du följer utveckling i familjehemmet genom att ha kontinuerlig kontakt med familjehemsföräldrarna, vilket innebär resor i tjänsten där även övernattning på hotell kan förekomma. Det är du som utreder familjehem och som sedan skriver matchningsbilaga när det är dags för placering av ett barn i ett tilltänkt familjehem.

Tjänsten innebär samverkan med socialsekreterarna. Det kan även förekomma viss samverkan med exempelvis skola, polismyndighet, BUP och habilitering men i första hand är det socialsekreterarens ansvar. Extern handledning, deltagande i nätverksmöten och kontinuerlig fortbildning ser vi som en självklarhet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och som har erfarenhet av myndighetsutövning gällande ämnesområdet barn och unga samt från BBiC. Vi utreder utifrån Kälvesten varför relevant utbildning är meriterande. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha god juridisk kunskap inom det socialrättsliga området. Vi ser det som viktigt att du både har förmågan att arbeta självständigt och ansvarsfullt som förmågan att lösa uppgifter i samarbete med andra kollegor.

Intervjuer kan komma att ske löpande så tveka inte med att inkomma med din ansökan.

Körkort erfordras. Tidigare erfarenhet som familjehemssekreterare är meriterande.

ÖVRIGT
I Herrljunga kommun gäller heltid som norm med möjlighet till deltid. Om heltidsuppdrag saknas kan det innebära att tjänster kan kombineras med andra arbetsuppgifter, eller vid annan arbetsplats.

Urvalsprocessen pågår löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Herrljunga kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som säljare:
Herrljunga kommun har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Agneta Lindberg
0513-17343
Anna Christensen
0513 - 17348
Susanne Åhman
0513-17140
Eva Österlund Hjort
0513-17150
Fackliga kontaktpersoner nås via kommunens växel
0513-17000
Susanne Aronsson
0513-17156
Elisabeth Skarnehall
0513-17146
Maria Zettersten
0513-17185
Josefin Fjällman
0513-17184
Maria Eliasson
0513-172 52

Sammanfattning

Besöksadress

Torget 1 Herrljunga
None

Postadress

Torget 1, Box 201
Herrljunga, 52423

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024