Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

Arbetsbeskrivning

Landskrona är på frammarsch på många plan. Nya områden med havsnära boende växer fram och allt fler företag väljer att etablera sig just här. Läget mitt i Öresundsregionen med närhet till bad och stad, natur och kultur lockar allt fler till inflyttning, etablering och besök.
I Landskrona stad med drygt 3300 medarbetare arbetar vi efter vår värdegrund BRA, där B står för bemötande, R för resultat och A för ansvar. Vår värdegrund ska genomsyra all vår verksamhet och vi ska vara en arbetsplats där du känner arbetsglädje och stolthet. Här finns utrymme för dig med mod och handlingskraft och du får möjlighet att utvecklas.
Vill du vara med och påverka utvecklingen i en av Skånes mest spännande städer? Välkommen med din ansökan!

Individ- och familjeförvaltningen arbetar efter visionen "Av egen kraft" och enligt ledningsfilosofin "Tillsammans når vi längre" och vi i sektionen för myndighet barn och unga har arbetat vidare i visionsarbetet med vår barninriktning som lyder Att ge Landskronas barn och ungdomar det stöd och de förutsättningar som de behöver, för att klara en framtid av egen kraft. När barn behöver placeras i familjehem och nämnden har tagit över omsorgen av barnen är detta av ännu större betydelse.

Familjehemsvården är mycket komplex och utmanande men också inspirerande! Till stöd i det dagliga arbetet har du en biträdande sektionschef som finns till för att bolla och rådgöra i vårt meningsfulla arbete. Du har även stöd genom våra administrativa assistenter. Vi har sett över arbetet i sektionen och familjehemssekreterarna är mitt uppe i ett utvecklingsarbete. Är du socionom, brinner för arbete med att barn och unga ska få de bästa möjligheter? I så fall är Landskrona ett bra val. Här möter du socialtjänstens alla utmaningar och möjligheter i en och samma stad. Hos oss får du göra skillnad för samhällets mest utsatta barn. Vi växer inte av att göra det vi kan. Vi växer av utmaningar. Det är det som gör vårt arbete så spännande och viktigt!

För oss är din trivsel och arbetsglädje viktig! Med din anställning följer därför också ett förmånspaket som förutom flextid också ger dig 24 extra lediga timmar per år. Du får varje år ett friskvårdsbidrag och extern handledning.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar vi utifrån BBIC och det tredelade föräldraskapet där samverkan mellan familjehemmet, ursprungsfamiljen och socialtjänsten är av avgörande betydelse. Familjehemssekreterarna och Barnsekreterarna har förmånen att få följa barnen i livets alla med- och motgångar och ibland under hela uppväxten. Barnperspektivet genomsyrar våra diskussioner och metoder. Vi arbetar aktivt med att förbättra rutiner och metoder för att säkra kvaliteten i det sociala arbetet. Vi arbetar med familjerådslagsmodellen och har ett tydligt fokus på nätverksplaceringar.

Vi är mitt i ett utvecklingsarbete och vi söker nu två familjehemssekreterare där den ena har inriktning att handleda och utbilda familjehemmen medan den andra rekryterar och utreder familjehem och handleder jourfamiljehemmen. Som familjehemssekreterare arbetar du tätt tillsammans med dina kolleger i både familjehemssekreterargruppen och med barnsekreterarna som är handlägger och följer de barn som är placerade i familjehem. Arbete på kvällstid förekommer i viss mån.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med socionomexamen som helst har erfarenhet av familjehemsvård, har körkort och kör bil. Har ett stort intresse för människor och förmåga att förena myndighetsutövning med värme och engagemang. Du har även en god strukturell förmåga och uttrycker dig på ett tydligt och korrekt sätt i både tal och skrift och ser utvecklingsarbete som en spännande och kreativ utmaning och har förmåga att ställa om till ändrade förutsättningar. Du behöver även vara prestigelös och förstå vikten av att samarbeta för att tillsammans med andra kollegor och samarbetspartners kunna nå resultat. Vårt jobb är inte alltid enkelt men alltid meningsfullt. Om du är nyfiken och modig och tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss! Meriterande är att du har erfarenhet i arbete med Kälvesten, BBIC, Signs of Safety, Lösningsfokuserat. Har handledarutbildning och att ha arbetat med Lifecare.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan, då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Landskrona stad är en allmän handling. Eftersom vi jobbar med barn vill vi se ett nytt oöppnat polisutdrag. Vi kommer att ha en löpande rekrytering och intervjutider som kommer att väljas mellan är, 3/6 kl 11:00, 13:00 samt 15:00. 8/6 kl 13:00 samt 15:00, 10/6 kl 11:00, 14/6 kl 9:00, 11:00, 13:00 samt 15:00

Läs mer om oss på: landskrona.se/Jobba hos oss

I denna rekrytering har vi tagit ställning till olika rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024

Familjehemssekreterare

12 april 2024