Familjehemssekreterare inriktning förstärkt stöd

Familjehemssekreterare inriktning förstärkt stöd

Arbetsbeskrivning

Placeringsenhet 2

Har du lång erfarenhet av att handleda familjehem, är initiativrik, framåt och samarbetsinriktad? Då kanske du är rätt person att ge kommunens egna familjehem förstärkt stöd och vara med att bygga upp en verksamhet med behandlingsfamiljer!

Organisatoriskt ingår tjänsten i Placeringsenhet 2, men du arbetar likväl med Placeringsenhet 1. Placeringsenheterna tillhör Avdelning barn och ungdom. Inom avdelningen finns en mottagningsenhet, en säkerhetsplaneringsenhet, fem utredningsenheter samt två placeringsenheter. Avdelningen hålls samman av en avdelningschef. Inom placeringsenheterna finns förstärkt jourhemsverksamhet, traditionellt stöd till familjehem, uppföljning och stöd till placerade barn och deras familjer samt tillhörande myndighetsutövning, skolteam, rekrytering/utredning/utbildning av kontakt- jour- och familjehem. Vi arbetar strukturerat mot mål, använder tjänstedesign som arbetsmodell och jobbar med ständiga förbättringar.


Ditt uppdrag
Förstärkt stöd innebär att du ger tät handledning till familjehem, som utifrån sitt uppdrag har särskilt stora behov av stöd. Närmast har du en kollega med samma uppdrag. Du samarbetar med barnhandläggare och övriga som är involverade i en placering. I tjänsten ingår även att leda reflektionsgrupper. Du samarbetar med familjehemssekreterare i enheterna och deltar i verksamhetens utvecklingsarbete. Planering pågår för att starta en pilotverksamhet med insatsen Behandlingsfamiljer i egen regi, med start hösten 2021. Här kommer du att ha en sammanhållande funktion, med handledning till behandlingsfamiljen som den centrala delen. Du kommer att samarbeta med socialtjänstens utförare i egen regi samt handläggarna på utrednings- och placeringsenheterna.

Din bakgrund
Till den här tjänsten söker vi dig som är socionom och har handledarutbildning eller motsvarande (ex Steg 1-utbildning). Det är dessutom meriterande om du har TFCO, marte-meo, utbildning inom området neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, ICDP och Systemteori. Du ska ha mångårig erfarenhet av handledning av familjehem och mångårig erfarenhet av socialtjänstens verksamhetsområde barn och unga och inkluderat myndighetsutövning. Vidare är det en fördel om du dessutom har erfarenhet av barn och ungdom med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Du ska ha körkort och mycket god kunskap i det svenska språket. Det är även positivt om du har erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare.

Vi ser gärna att du är en person som tar dig an ändrade förutsättningar med ett öppet sinne. Du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är det viktigt att du är en person som strävar efter att se situationer från ett helhetsperspektiv. Sist men inte minst söker vi dig som har lätt för att ta egna initiativ och sätta igång aktiviteter för att uppnå resultat. Du har förmågan att förstå konsekvenserna av olika lösningsförslag.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Marita Eriksson 018-727 14 57.

Facklig företrädare:
Vision, Lena Florén, 018-727 24 30
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)

Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 mars 2021
  • Ansök senast: 23 mars 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

23 april 2024

Familjehemssekreterare

Familjehemssekreterare

17 april 2024