Farmaceut/läkemedelsstrateg, Läkemedelsenheten, Ledningsstaben

Arbetsbeskrivning

Ledningsstaben arbetar framförallt med övergripande och långsiktiga lednings- och utvecklingsfrågor.Ledningsstaben omvärldsbevakar, utreder, tar fram fakta och förser politiker och direktörer med underlag inför beslut.

I läkemedelsenhetens uppdrag ingår bland annat att ge förskrivare, verksamhetschefer, tjänstemän och politiker strategiskt och administrativt stöd i läkemedelsfrågor. Läkemedelsenheten tar bland annat fram underlag för resursfördelning inom läkemedelsområdet, ansvarar för den totala läkemedelsförsörjningsprocessen, driver landstingsövergripande läkemedelsupphandlingar och stimulerar till uppföljningsarbete. Enheten är administrativt stöd till Läkemedelskommittén och har ett nära samarbete med Klinisk farmakologi – enhet för rationell läkemedelsanvändning. Läkemedelsenheten driver även lokalt kvalitetsarbete och medverkar i regionala och nationella samverkansprojekt på läkemedelsområdet.

Arbetsbeskrivning
Som läkemedelsstrateg har du ett regionsövergripande perspektiv på de frågor som handläggs. Nedanstående punkter är exempel på arbetsuppgifter som kan utföras:


• Arbeta för en ändamålsenlig och patientsäker läkemedelsförsörjning.
• Arbeta nationellt med frågor som ska leda till ordnat införande av nya läkemedel i samarbete med representanter från enheten Klinisk farmakologi.
• Bidra till arbetet med upphandlingar av tjänster som rör läkemedelshantering i samarbete med representanter från Upphandlingscentrum och vårdverksamheter.
• Följa upp ingångna avtal med leverantörer.
• Delta i införande av utvecklingsprojekt.
• Vara en resurs i läkemedelsenhetens varierande, övergripande arbete med olika typer av läkemedelsfrågor.

Utbildning och erfarenhet
Du är legitimerad apotekare eller legitimerad receptarie. Du har arbetslivserfarenhet inom läkemedelsområdet. Det är meriterande om du har kunskap om hur läkemedel hanteras i sjukvården.

Personliga egenskaper
Du arbetar bra med komplexa frågor samt tycker om att lösa problem. Din kommunikation är tydlig och du säkerställer att budskap når fram. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor. Kännetecknande för dig är att du har lätt för att anpassa dig och snabbt ser möjligheterna i ändrade förutsättningar. Du tar ansvar för dina uppdrag genom att strukturera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. I relation med andra är du uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande.

Information
Detta är ett vikariat från 15 mars 2017 till 31 januari 2018, med eventuell möjlighet till förlängning.

Upplysningar om tjänsten lämnas av enhetschef Ulrika Whiss, 010-103 71 29.

Facklig företrädare för SACO är Mikael Hjerne, 010-103 34 57.

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 4 december 2016. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Om du under registrering stöter på problem med systemet, kontakta IT-akuten på 010-103 30 00.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,

Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Östergötland
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt överenkommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 november 2016

Besöksadress

Region Östergötland
None

Postadress

Region Östergötland
Finspång, 58191

Liknande jobb


Quality Account Manager to AstraZeneca

Quality Account Manager to AstraZeneca

4 december 2020

Farmaceut

Farmaceut

3 december 2020

3 december 2020