Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Karlshamn

Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Karlshamn

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.

När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. I vissa fall möter du föräldrar som är i kris på grund av traumatiska händelser. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Föräldraförsäkringen inkluderar förmånerna Föräldrapenning och tillfällig Föräldrapenning, där även handläggning av sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) ingår i båda förmånerna, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du


• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har arbetat med att göra ekonomiska beräkningar

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av rekryteringsprocessen.

Kontaktpersoner

Chef: Ingela Pojkas, tel, 010-1183231 eller Eva Karlsson, tel 010-1119358 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-1186812 (för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Sandra Berg, tel 010-112 42 99, Saco-S: Louise Henriksson, tel 010-118 40 55, Seko: fseko@forsakringskassan.se.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 26 april 2020. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 30 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 april 2020
  • Ansök senast: 26 april 2020

Liknande jobb