Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Trollhättan

Försäkringsutredare inom sjukförsäkringen i Trollhättan

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

Ansvar och arbetsuppgifter
Vi utökar verksamheten i Fyrbodal och söker nu fler försäkringsutredare. Som försäkringsutredare ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Arbetet innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framförallt av läkarintyg. I arbetet ingår även att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om samt att marknadsföra våra självbetjäningstjänster. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa, vilket bland annat innebär löpande dokumentation av vad som händer i alla ärenden samt utbetalning av ersättning. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

I rollen som försäkringsutredare möter du personer som har en pågående sjukskrivning. Du har ofta kontakt med både dem, deras arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev och e-post. Du ger de sjukskrivna förutsättningar att vara delaktiga i sin rehabilitering och samverkar med arbetsgivare så att de tar sitt rehabiliteringsansvar. I en del ärenden behövs personliga möten och samordning av rehabiliteringsinsatser för att skapa förutsättningar för återgång i arbete. Du ansvarar då för att leda och delta i olika möten tillsammans med den enskilde och andra parter såsom arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och behandlande läkare.

Som försäkringsutredare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av handledare.

Vi söker dig som:


• Har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• Är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• Har mycket god samarbetsförmåga och vana av att arbeta i team för att nå gemensamma mål
• Agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• Har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• Kan förstå och analysera komplexa frågor
• Kommunicerar klart, tydligt och strukturerat, både i skrift och tal
• Är handlingskraftig, verkställer planer och uppnår resultat med hög kvalitet
• Har körkort för personbil.

Det är meriterande om du:


• har arbetat administrativt med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet att möta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• har erfarenhet av av arbete i samordnande funtion med externa samarbetspartner

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare med tillträde i maj 2021 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska tester komma att användas som en del i urvalsarbetet. På grund av rådande situation med Covid -19 kommer intervjuer troligtvis att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju. Planeringsort: Uddevalla samt Trollhättan och utgångspunkten är att arbetet sker på kontoret.

Ett rekryteringsseminarium kommer eventuellt att hållas digitalt för den som går vidare efter test, mer information kommer i samband med inbjudan.

Kontaktpersoner
Chef: Chef: Lars Hermansson 010- 119 49 59 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling ,tel 010-119 56 20(för frågor om rekryteringsprocessen): Fackförbundet ST: Frida Berntsson, tel 010-119 47 65. Saco-S: Ulrika Oppmark, tel 010-119 28 62 , Seko: Eliza Grundström, tel 010 -115 34 02.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 29 januari 2021.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2021
  • Ansök senast: 29 januari 2021

Liknande jobb


20 mars 2024