Förskollärare till Hoks förskola

Förskollärare till Hoks förskola

Arbetsbeskrivning

Vill Du vara med att utvecklas tillsammans med oss?

Kommunens förskolor befinner sig i en förändringsfas där vi tillsammans ska utveckla och förbättra ett utforskande arbetssätt. Vi tror på långsiktiga relationer där barn och vuxna möts genom ett utforskande. Vi sätter stor tilltro till det kollegiala lärandet. ReMida är navet för de nätverk som du kan komma att ingå i. ReMida är en pedagogisk verksamhet och ett center för spillmaterial. ReMidas filosofi utgår från att materialet blir pedagogiskt i barnens händer och hållbar framtid ställs alltid i relation till det som erbjuds. Kommunens förskolor har "Hållbar framtid" som ett gemensamt utvecklingsområde. Hållbar Framtid innefattar tre områden, socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Vi menar att det är nödvändigt att arbeta för hållbar framtid då vi vill stå upp för en demokratisk värdegrund.

Hoks förskola har tre avdelningar som ligger integrerade i skolans lokaler. Under 2020 hoppas vi att projekteringen med att bygga en fristående 4-avdelningsförskola påbörjas. Som pedagog kommer du få vara med i processen att utforma vår nya förskola, såväl inne- som utemiljön. Alla avdelningarnas projekt utgår från vårt övergripande tema Hållbar framtid och de har tagit ställning för att ingå i nätverket Guldgruvan. Det innebär att de tillsammans med andra Guldgruvor reflekterar kring det material, miljö och förhållningssätt man erbjuder barnen. På avdelningarnas reflektion deltar förskoleenhetens pedagogista.

ARBETSUPPGIFTER
Att arbeta som förskollärare innebär unika och betydelsefulla möjligheter i att vara med och bidra till barns utveckling och lärande. Utforskande, nyfikenhet och reflekterande är ledord i vår verksamhet. Som pedagog hos oss får du möjligheten att påverka och medverka till en positiv och utmanande pedagogisk miljö. Du kommer till en verksamhet där balansen mellan omsorg och lärande alltid ställs i förhållande till barn och barngrupp.
Förskolan arbetar i tema där barnens frågor, intressen och nyfikenhet styr innehållet. Med hjälp av verktygen observation, dokumentation och reflektion synliggör Du barns lärprocesser; enskilt och i grupp. Verktygen hjälper Dig också att ta ut riktningen för nästa steg i det pedagogiska arbetet. Arbetet med pedagogisk dokumentation utgör en självklar och viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet och i vår verksamhetsutveckling. Du kommer att använda dig av lärplatta och andra digitala kommunikationsverktyg.
Vi tror på det kollegiala lärandet och du erbjuds kompetensutbildning bland annat genom nätverk.

KVALIFIKATIONER
Du har förskollärarlegitimation och intresse för pedagogisk dokumentation som förhållningssätt. Erfarenhet av pedagogisk dokumentation är meriterande.

Om du är nyexaminerad förskollärare så erbjuder vi dig en mentor under ditt första arbetsår. Våra mentorer har mentorsutbildning och vi avsätter tid för både mentor och nyexaminerad att mötas i reflektion kring den egna praktiken.
I enlighet med skollagen krävs utdrag ur belastningsregistret före anställning.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Artiklar i detta ämnet

  1. Skolans ansvar för fostran
  2. Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel

Kontaktpersoner på detta företaget

Helena Gustafsson
0370-678504
Lärarförbundet
0370-67 85 24
LR
0370-678000
Helena Gustafsson
0393-678504
Helen Kähr
0370-678264
Liselott Lundell
0370 - 67 85 24
Elisabeth Olofsson-Ljungbergh
0370-6768201
Martin Alkemark
0370-678714
Helena Lundstedt
0393-678711
Rolf Claesson
0393-678752

Sammanfattning

Besöksadress

Bangårdsgatan 2 56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb