Förstelärare till lågstadiet på Akalla grundskola

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



I våra skolor ska varje elev få möjlighet att nå toppen av sin potential.

För att nå dit behöver vi de absolut bästa lärarna. Därför ska alla våra lärare:

- Ta ansvar för och ha insikt om elevernas resultat, vilket innebär att vara lyhörd för varje elevs förutsättningar och behov.
- Ha höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas.
- Fånga och stimulera elevernas nyfikenhet, intresse och lärande.
- Ta ansvar för relevant kompetensutveckling för att utvecklas och växa i professionen.

Arbetsplatsbeskrivning

Akalla Grundskola är en kommunal F-9 skola med ca 480 elever och 100 medarbetare. I nära anslutning till grundskolan ligger vår grundsärskola. Grundskolan är två parallellig och arbetar i stor utsträckning med ett trelärarsystem i år 1-6. Det innebär att det är tre lärare som ansvarar för två klasser.

Skolan är belägen i nära anslutning till kommunikationer. I skolans närhet finns stora grönområden och även Akalla by (historisk plats) som nyttjas både på skoltid och på fritidstid.

Akalla grundskola är en mångkulturell skola vilket gör det till en spännande arbetsplats. Skolan satsar även på IKT i undervisningen och har 1:1 gällande iPads från år 5 och upp till år 9. Övriga klasser har också tillgång till bra teknik.           
 
Läs mer på akallagrundskola.stockholm.se


Arbetsbeskrivning

Tjänsten är placerad på lågstadiet och där lärarna tar emot eleverna i förskoleklass och följer med upp till år tre. Du kommer att undervisa i ämnen utifrån din lärarlegitimation och vara en del i ett trelärarsystem. Det innebär att du är en av tre lärare som tillsammans ansvarar för undervisningen i två klasser i samverkan med fritidspersonalen. Tid till försteäraruppdraget skapas inom ramen för trelärarsystemet.

Ditt försteläraruppdrag förtydligas varje läsår i en roll- och ansvarsbeskrivning som utgår ifrån skolans prioriterade områden. Fokus ligger på det kollegiala lärandet som förstelärarna har som ansvar att bidra till.

Försteläraruppdraget innebär följande:

- Delta i det kollegiala lärandet på skolan genom att planera och genomföra ämneskonferenser och studiedagar utifrån sin kompetens.
- Ta ansvar för att skolans prioriterade områden lyfts upp på möten i olika sammanhang.
- Medverka i arbetet med skolans prioriterade utvecklingsområden.
- Ansvara för de regelbundna F-9 konferenserna på skolan.

Försteläraruppdraget kommer det kommande läsåret att vara mot språkutvecklande arbetssätt och då gärna även mot fritidshem och deras verksamhet.
 
Kvalifikationer

Vi söker dig som är legitimerad lärare, behörig för de yngre åren och med så bred kompetens som möjligt. Det är självklart att du har legitimation i svenska och svenska som andra språk. Vi ser gärna att du även har engelska i din behörighet.

Grunden är att du är en riktigt duktig lärare som lyckas med dina elever och får dem att utvecklas utifrån deras förmåga.

Meriterande är dokumenterad kompetens inom språkutvecklande arbetssätt och då gärna även mot fritidshem och deras verksamhet.

För att kunna söka tjänsten måste du uppfylla de nationella kraven som finns på en  förstelärare.

- ? av Skolverket legitimerad lärare och kunna uppvisa denna vid anställning
- ? genom dokumentation kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet
- ? ha visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ha ett starkt intresse för att utveckla undervisningen
- ? av huvudmannen, även i övrigt, bedömas som särskilt kvalificerad för undervisning och uppgifter som hör till undervisningen


Du ska även ha uppfyllt kvalifikationerna för dokumenterat yrkesskicklig lärare enligt utbildningsnämndens beslut (dnr: 13-201/635).

Genom systematisk och strukturerad dokumentation visat att läraren;

- ? har särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat
- ? kan synliggöra elevernas lärande och resultat
- ? har stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla    elevers utveckling
- ? skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas
- ? utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling.

Med dokumentation avses:

- ? att läraren har arbetat mer än fyra år på aktuell skola samt att lärarens yrkesskicklighet dokumenterats inom ramen för genomförda medarbetarsamtal, eller
- ?yrkesskicklighet dokumenterats inom ramen för genomförda medarbetarsamtal, eller

att läraren har ett skriftligt vitsord från tidigare rektor(er) från tidigare anställningar, eller

- ? att läraren har en pedagogisk portfölj1 som omfattar minst fyra år, eller
- ? att läraren är Aretemeriterad.

Med minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar inom skolväsendet, avses:

- ? Aktivt arbete med barn och elever i en undervisningssituation enligt skollagens definition2 av undervisning,
- ? De fyra åren ska vara på minst halvtid och undervisningen ska ha bedrivits i de årskurser som lärarens legitimation ger behörighet för,
- ? Undervisningen ska ha genomförts efter det att läraren erhållit sin behörighetsgivande lärarexamen.

Om du blir kallad på intervju kommer du att behöva visa upp att du uppfyller ovanstående krav för att kunna få en förstelärartjänst.


Låt dig inspireras av vårt breda utbud av kompetensutveckling för utveckling av och stöd i undervisningen. Som lärare i Stockholms stads skolor har du även möjlighet till såväl handledning som coachning, och vi satsar på karriärtjänsterna förstelärare och lektorat.
Läs mer på www.pedagogstockholm.se

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Lennart Kågestam

HR-konsult Eva Åsander
08-508 11 519
Enhetschef, Ekonomienheten Gunilla Axenbo

HR-konsult Eliana Hjelm
08-508 117 23
HR-konsult Gunilla Dahl
08-508 117 38
Tf enhetschef Oskar Sevefjord

Per Hedlund-Andersson
0850844733
Per Hansson
076-120 37 02
Maja Velasco
076-120 37 03
Jessica Forsberg
0761224310

Sammanfattning

Besöksadress

Hantverkargatan 2F 10422 Stockholm
None

Postadress

Box 22049
Stockholm, 10422

Liknande jobb


16 april 2024

Grundskollärare F-3 med ett reellt inflytande till Lyngåkraskolan

Grundskollärare F-3 med ett reellt inflytande till Lyngåkraskolan

19 april 2024

Lärare F-3

Lärare F-3

18 april 2024

Lärare i idrott F-3 Västervångskolan

Lärare i idrott F-3 Västervångskolan

12 april 2024