Handläggare - arbeta med frågor inom individ- och familjeomsorg

Handläggare - arbeta med frågor inom individ- och familjeomsorg

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet

Trivs du med omväxlande, intressanta och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Vill du arbeta i högt tempo med fokus på problemlösning och leverans? Nu söker vi handläggare till Individ- och familjeomsorgsgruppen på Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Gruppen arbetar med övergripande socialtjänstfrågor och områden inom individ- och familjeomsorgen. Arbetsuppgifter kommer i första hand att ligga på frågor inom individ- och familjeomsorgen, med fokus på utsatta vuxna i missbruk och beroende samt hemlöshet. Område och uppgifter kan komma att ändras över tid.

Arbetsuppgifterna är varierande och innebär bl.a. att analysera och sammanställa beslutsunderlag inom enhetens ansvarsområden. Det kan handla om att delta i arbetet med att utarbeta förslag till skrivelser och propositioner, kommittédirektiv och regeringsuppdrag samt att ta fram underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen. Att ta fram underlag till brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer ingår även i arbetet. Det kan även handla om att planera för och ta emot internationella studiebesök samt representera Sverige i olika internationella processer och sammanhang.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha en avslutad akademisk utbildning med relevant inriktning. Du behöver ha god kunskap om socialtjänsten och erfarenhet av arbete från myndighet eller från arbete på strategisk nivå inom kommunal förvaltning. Erfarenhet av strategiskt utrednings- och analysarbete är meriterande. 

Du ska ha mycket god stilistisk förmåga och goda kunskaper i muntlig framställning, både på svenska och på engelska. Arbetet förutsätter en god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet och för Regeringskansliets roll och funktion.

Dina egenskaper
Du ska ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress och hantera flera olika arbetsuppgifter. Du ska vara kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad och samtidigt flexibel.

Du behöver ha förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Förankring och samverkan är grunden i ditt arbete vilket ställer höga krav på din samarbetsförmåga.

Det är viktigt att du trivs i en miljö där beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid kombineras med det mer långsiktiga och strategiska arbetet.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning under ca ett år. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

Tillträde i augusti 2020.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Karin hjelmer som är gruppchef på 08-405 44 81, eller Tony Malmborg som är enhetschef på 08-405 33 52. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 juni 2020

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 maj 2020
  • Ansök senast: 8 juni 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024