Handläggare - arbeta med mottagande- och återvändandefrågor

Handläggare - arbeta med mottagande- och återvändandefrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för styrning inom migrationsområdet, Justitiedepartementet
Vill du bidra till att regeringens politik får genomslag i myndigheternas verksamhet? Är du snabbfotad, analytisk och lösningsorienterad? Då kan vi erbjuda dig arbetsuppgifter som gör att du utmanas. Varje dag!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker nu en handläggare inom områdena mottagande av asylsökande samt återvändande av personer som fått avslag på sin ansökan. En stor del av rollen handlar om att både självständigt och tillsammans med andra handläggare och enheter inom Regeringskansliet, bidra till att regeringens politik för mottagandet av asylsökande och återvändande får genomslag i myndigheternas verksamhet samt ge löpande stöd till den politiska ledningen.

Diu kommer, som en del i ett team, driva policyarbetet på mottagandeområdet framåt samt att bidra till att utveckla berört regelverk. Det inbegriper bland annat att ta initiativ till nya åtgärder inom t.ex. boende och tidiga insatser för asylsökande och bidra i vägval t.ex. när det gäller omhändertagande av delar av Mottagandeutredningens betänkande. 

När det gäller återvändandet så består arbetet främst av att ta initiativ till och bereda förslag till åtgärder inom enhetens ansvarsområde och ta fram konsekvensanalyser för nya förslag inom återvändandet, inklusive EU-rättsakter.

Inom både mottagande- och återvändarområdet kommer du få bereda förslag och bevaka förutsättningar för genomförbarhet, kostnadseffektivitet och god styrning samt samverka med berörda delar av Regeringskansliet med ansvar för integrations- och etableringsarbetet när det gäller nyanlända. Det förekommer också externa kontakter med det civila samhället och andra intresseorganisationer.

Dessutom ingår också att besvara politiska beställningar, riksdagsfrågor, interpellationer, gemensamberedningar inom Regeringskansliet och så vidare både avseende mottagande och återvändande.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har juristexamen och flerårig erfarenhet av arbete inom migrationsområdet, med fokus på mottagande och återvändande av asylsökande och erfarenhet av arbete med det regelverk som styr asylsökandes rättigheter. Det är meriterande om du har rfarenhet av arbete i Regeringskansliet och/eller om du har erfarenhet av arbete på myndighet, antingen i en stabsfunktion eller i en samordnande roll, med fokus på utveckling av aktuella processer inom mottagandet/återvändandet.

Du behöver ha kännedom om det regelverk som styr asylsökandes rättigheter och hur det svenska mottagandet är organiserat. Om du dessutom har kunskaper om den statliga budgetprocessen och den statliga förvaltnings­modellen är det en fördel.


Dina egenskaper
För att lyckas i rollen är det viktigt att du har förmågan att självständigt kunna driva dina frågor inom enhetens ansvarsområde. Frågorna är mycket komplexa och kräver att du har ett analytiskt och strategiskt angreppssätt i alla delar av ditt arbete där din flexibla, lösnings- och samarbetsinriktade framtoning är framträdande. Det är också viktigt att du är en lika skicklig som noggrann skribent och kommunikativ stringent föredragande och att du har grundläggande kunskaper i engelska. I rollen är det också en fördel om du är bekväm med att etablera och upprätthålla externa kontakter med civilsamhälle och intresseorganisationer som bidrar till ditt och vårt arbete.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Marie Olausson som är enhetschef, på 08-405 37 67. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, Saco och Susanna Wiener, ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 juni 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juni 2020
  • Ansök senast: 12 juni 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024