Handläggare – arbeta med samhällets digitalisering

Handläggare – arbeta med samhällets digitalisering

Arbetsbeskrivning

Enheten för digitalisering, Infrastrukturdepartementet

Vill du arbeta med främjande av digitaliserings möjligheter i samhället? Har du erfarenhet av att arbeta med samhällets digitalisering och av policyarbete så har vi en spännande tjänst att erbjuda dig.
 
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer du fokusera på frågor inom området digitaliseringspolitik. Det handlar om arbete för att främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig och bidra till en hållbar digitalisering i samhället. Områden som enheten arbetar med är bland annat digital kompetens, digital infrastruktur och digital innovation. Inom området digital innovation handlar det till exempel om frågor om data och artificiell intelligens. Tillsammans med professionella kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen.
 
Dina grundläggande arbetsuppgifter kommer att vara handläggning av ärenden, framtagande av beslutsunderlag och taleunderlag till den politiska ledningen (både fakta och policy), förhandlings- och lagstiftningsarbete samt beredning/hantering av EU- och andra internationella frågor. Ditt arbete präglas av nära dialog och samarbete med departementets ledning, andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med andra myndigheter.
 
Som handläggare på enheten för digitalisering får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för frågor som rör politiken för informationssamhället, dvs övergripande frågor om digitalisering samt frågor om elektronisk kommunikation och post. Digitalisering och it inom offentlig förvaltning kommer också att ingå i enhetens uppdrag då en organisatorisk förändring kommer äga rum i närtid.
 
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
 
Din bakgrund
Du har akademisk examen med en för verksamheten relevant inriktning, till exempel som statsvetare eller ekonom. Du har erfarenhet av policyarbete och arbete inom området samhällets digitalisering (till exempel digital kompetens, digital infrastruktur eller digital innovation). Vidare har du goda språkkunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Det är meriterande och du tidigare arbetat i Regeringskansliet och har erfarenhet av samhällsekonomiska analyser och effekterna av digitalisering. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av EU-relaterat och/eller annat internationellt arbete, kunskap om elektronisk kommunikation och att du har vana av att arbeta i roller där samverkan och samordning varit viktiga inslag.

Dina egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara strukturerad, strategisk och mål- och resultatinriktad. Du har god prioriteringsförmåga, är noggrann och ett gott omdöme. Då arbetet innebär många kontakter behöver du ha god kommunikativ förmåga och god samarbetsförmåga. Du är också lyhörd och flexibel, vilket innebär att du snabbt kan anpassa dig till nya situationer.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning ca 6 månader. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.
Intervjuer kommer att genomföras i augusti. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
 
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Pia Högset som är tf gruppchef, på 08-405 26 35 eller Helena Bäckström som är tf enhetschef, på 08-405 11 16. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Caroline Idermark på 08-405 23 98. Fackliga kontaktpersoner är Fredrik von Malmborg för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 19 juli 2020.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 juni 2020
  • Ansök senast: 19 juli 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024