Handläggare - bidra till styrningen och uppföljningen av myndigheter

Handläggare - bidra till styrningen och uppföljningen av myndigheter

Arbetsbeskrivning

Åklagarenheten, Justitiedepartementet

Vill du vara med och bidra till en god hantering av myndigheters styrning och uppföljning? Vi erbjuder utmanande och intressanta arbetsuppgifter som får dig att utvecklas. Varje dag!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Rollen som myndighetshandläggare innebär att du har ett ansvar för regeringens styrning och uppföljning av några av de myndigheter som sorterar under Åklagarenheten. Närmare innebär det att du självständigt analyserar och bedömer myndigheternas verksamhet och resultat, identifierar utvecklingsområden när det gäller styrning av myndigheterna, ansvarar för utformningen av myndigheternas regleringsbrev och annan styrning riktade till myndigheterna.

I arbetsuppgifterna ingår även att arbeta med kvalificerad analys av ekonomiska underlag från myndigheterna och att hantera fortlöpande myndighetsrelaterade frågor av varierande slag inom enhetens ansvarsområde. Arbetet ställer dessutom krav på att snabbt och med hög kvalitet kunna ta fram underlag i olika frågor till den politiska ledningen. Utförandet av arbetsuppgifterna förutsätter fortlöpande kontakter inom Regeringskansliet och med myndigheterna.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha en akademisk examen med samhällsvetenskaplig inriktning t.ex. inom statsvetenskap eller ekonomi. Du ska också ha erfarenhet av styrning och uppföljning av myndigheter eller budgetarbete inom Regeringskansliet och/eller kvalificerad verksamhetsplanering på central nivå vid myndighet. För att lyckas i rollen måste du ha mycket goda kunskaper om statlig förvaltning och den statliga budgetprocessen. 

Dina egenskaper
Vi ser att du som söker ska ha en god analytisk förmåga samt ha en förmåga att hantera många komplexa frågor samtidigt. Du ska också ha en god förmåga att självständigt samordna uppgifterna inom ditt ansvarsområde. Du ska ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, även på engelska.

Då rollen som myndighetshandläggare innebär många kontakter, både interna och externa, är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga och är bra på att skapa och bibehålla relationer. Då arbetstrycket stundtals är högt måste du ha väl utvecklad förmåga att strukturera och prioritera ditt arbete. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är tidsbegränsad till och med den 31 augusti 2021.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Marie Skåninger som är enhetschef, på 08-405 35 82 eller ämnesrådet Lars Andersson, på 08-405 39 58. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson, på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO, och Susanna Wiener, ST. Du når samtliga via växeln, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 3 juli 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 juni 2020
  • Ansök senast: 3 juli 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024