Handläggare LSS/SoL

Arbetsbeskrivning

Myndighetsenheten

Arbetsplatsbeskrivning
Socialförvaltningens uppgift är att se till att alla som vistas i Jönköpings kommun, utifrån politiskt givna uppdrag och enligt gällande lagstiftning, får sina grundläggande behov av stöd, omsorg, vård och trygghet tillgodosedda. Socialförvaltningen omfattar funktionerna hälso- och sjukvårdsfunktion, äldreomsorg, funktionshinderomsorg, individ- och familjeomsorg.

Myndighetsenheten har en central roll i socialförvaltningen och ansvarar för den samlade beslutprocessen för äldre och funktionshindrade enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).

Nu söker vi nya medarbetare som vill arbeta som LSS/SoL handläggare. Vi är 35 kompetenta och professionella handläggare som årligen ansvarar för att kommunens invånare får en rättssäker och professionell bedömning. Vi fattar ett stort antal beslut varje år och har kontakt med 1900 medborgare. Vi sitter i ljusa och fräscha lokaler mitt i centrum, nära till handel och kommunikation.

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom funktionshinderomsorgen arbetar du med den samlade beslutsprocessen inom lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och socialtjänstlagen. Du utreder, bedömer och fattar beslut utifrån aktuell lagstiftning samt gör uppföljningar av fattade beslut. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser/bistånd.
Myndighetsenheten använder verksamhetssystemet Magna Cura för dokumentation.
I ditt arbete kan du få stöd av förste handläggare.

Kompetenskrav
Socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller likvärdig utbildning.
Vi vill att du har goda kunskaper i aktuell lagstiftning, vidare är det meriterande om du har erfarenhet av arbete som handläggare eller av målgruppen personer med funktionsnedsättning.
Vi söker dig som har ett stort engagemang och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar, samt har lätt för att uttrycka dig tydligt i såväl tal som skrift. Vidare kan du skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt.

Övrigt
Körkort är ett krav.

2 platser. Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan.

Upplysningar
Myndighetschef, Barbro Thunberg, 036-10 81 01
SSR, Ulrika Ostenfeldt, 036- 10 76 04
Vision, Elin Sigurdsson, 036- 10 68 72


Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Lön enligt kollektivavtal
  • Tidsbegränsad. Ange önskad sysselsättningsgrad. Tillträde enl överenskommelse till 12 mån ev längre.
  • Publicerat: 9 augusti 2016

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


21 oktober 2020

LSS handläggare

LSS handläggare

19 oktober 2020

LSS-handläggare till olika konsultuppdrag i Västra Götaland

LSS-handläggare till olika konsultuppdrag i Västra Götaland

16 oktober 2020

14 oktober 2020