Handläggare - utveckla den offentliga sektorns digitalisering

Handläggare - utveckla den offentliga sektorns digitalisering

Arbetsbeskrivning

Enheten för digital förvaltning, Infrastrukturdepartementet
 
Har du kunskap och intresse för att skapa nya möjligheter för offentlig förvaltning att bli mer effektiv, innovativ och samverkande? Infrastrukturdepartementet erbjuder dig en intressant arbetsmiljö i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Digitaliseringspolitiken handlar om att använda och främja de möjligheter som digitaliseringen för med sig för samhället. Som handläggare på enheten för digital förvaltning får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för digitalisering och it inom offentlig förvaltning. Detta innebär bland annat utveckling av den gemensamma digitala infrastrukturen som digital post och digital identitet, verka för digital innovation och ökad digital mognaden i offentlig förvaltning. 
 
Övergripande frågor om digitalisering och politiken för informationssamhället kommer också att ingå i enhetens uppdrag då en organisatorisk förändring kommer äga rum i närtid.
 
Vi söker dig som vill driva, planera och utveckla policyfrågor som rör digitalisering av den offentliga förvaltningen. Du kommer även att utarbeta och analysera underlag till den politiska ledningen samt delta i beredningen av frågor inom enhetens ansvarsområden. Det krävs ofta snabba ställningstaganden i dagsaktuella frågor och du bör därför tycka det är roligt att arbeta under förhållanden där du får vara beredd på det oförutsedda. Ditt arbete präglas av samarbete med övriga delar av departementet och andra departementet i Regeringskansliet. Du kommer vidare ha en nära dialog med den politiska ledningen, myndigheter, kommuner och landsting, intresseorganisationer och näringsliv. EU-arbetet är en annan central del och du kommer representera verksamheten i olika nationella och internationella sammanhang. Tillsammans med professionella och drivna kollegor kommer du att bidra till samhällsutvecklingen genom digitalisering av den offentliga sektorns verksamhet.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se 

Din bakgrund
Du har akademisk examen med en för verksamheten relevant inriktning, exempelvis inom teknik eller ekonomi. Du har erfarenhet av arbete med strategi- och verksamhetsutveckling på strategisk nivå inom offentlig eller privat sektor med digitalisering, it och säkerhet i fokus. Du har vana av att arbeta i roller där samverkan med olika aktörer varit viktiga inslag. Har du arbetat med frågor rörande digital identitet är det meriterande. Vidare är det meriterande om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation med ekonomistyrning eller myndighetsstyrning.

Dina egenskaper
För att passa i rollen behöver du vara initiativrik och drivande, strategisk, analytisk och ansvarstagande samt ha god kommunikativ förmåga. Stor vikt läggs på att du har god samarbetsförmåga och är flexibel, vilket innebär att du snabbt kan anpassa dig till nya situationer. 

Övrigt
Vi söker nu två personer där en tjänst är tillsvidare och den andra en tidsbegränsad anställning. Tillsvidareanställningen inleds med sex månaders provanställning. Tidsbegränsad anställning till och med den 19 april 2021. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning. Tillträde snarast.
 
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
 
Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta enhetschefen Malin Bohlin på telefon 08-405 85 13. Du är också välkommen att kontakta HR-specialist Caroline Idermark 08-405 23 98 Fackliga kontaktpersoner är Fredrik von Malmborg för Saco och Tobias Tengström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 27 maj 2020.
 
 
 

 

 

 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2020
  • Ansök senast: 27 maj 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024