Handläggare - var med och utveckla Regeringskansliets krishanteringsarbete

Handläggare - var med och utveckla Regeringskansliets krishanteringsarbete

Arbetsbeskrivning

Kansliet för krishantering, sektionen för samordning, Justitiedepartementet

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på sektionen för samordning arbetar du aktivt med att utveckla, tillämpa, beskriva och följa upp Regeringskansliets krishanteringsarbete. I din blivande roll identifierar, analyserar och implementerar du arbetssätt för att kontinuerligt förbättra krishanteringen. Detta kan bland annat innebära att du planerar, genomför och utvärderar övningar i krishantering som regeringen och Regeringskansliet genomför. Du deltar i sektionens löpande arbete med att stödja regeringen och Regeringskansliet med förberedelser inför och hantering av kriser.

Som en del i detta tar du bland annat fram olika typer av underlag och föredrar för chefer och politisk ledning. Kansliet för krishantering arbetar med att utveckla, samordna och följa upp Regeringskansliets krishanteringsarbete. Kansliet består av 39 medarbetare varav en chef för kansliet och två sektionschefer. Sektionen ansvarar för de samordningsuppgifter som kansliet har i förberedelserna inför och vid krishanteringsarbete. Sektionen ansvarar också för att planera och genomföra övning och utbildning inom krishantering för regeringen och Regeringskansliet, samordna kansliets internationella frågor och EU-arbete samt uppföljningar. Sektionschefen leder och planerar arbetet vid sektionen, företräder sektionen i ledningsgruppen, utvecklar och förbättrar verksamheten och svarar för en god arbetsmiljö.

Läs mer om kansliet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Du har en kandidatexamen med samhällsvetenskaplig eller annan relevant inriktning. Du har erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet eller vid statlig myndighet med frågor relevanta inom sektionens verksamhetsområden. Att du har goda kunskaper om det svenska krisberedskaps- och krishanteringssystemet är avgörande, liksom att du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska, kan du ytterligare språk är det meriterande. Om du tidigare har vana av att föredra komplexa frågor på ett överskådligt sätt samt har erfarenhet av att planera och genomföra övningar, seminarier och utbildningar ser vi även det som meriterande.

Dina egenskaper
Tjänsten innebär mycket samarbete, inom och utom kansliet, och du behöver därför vara utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang med god förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer. Att du är resultatinriktad, självgående och stabil – även under föränderliga arbetsförhållanden och arbetstider – är ett krav. Som person tar du därför stort eget ansvar och visar gott omdöme. Till arbetets natur hör att verksamheten snabbt kan ändra inriktning och arbetsuppgifter komma att förändras. Vi ser därför gärna att du är en person som har lätt för att skifta fokus och snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter.


Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Katja Anell på 08-405 37 76. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Johan Olsson på 08-405 11 94. Fackliga kontaktpersoner är Christine Wälikangas, SACO och Susanna Wiener, ST, och de nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 augusti 2020.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena för statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 juli 2020
  • Ansök senast: 7 augusti 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


17 april 2024