HR-specialist, omsorgsförvaltniningen

HR-specialist, omsorgsförvaltniningen

Arbetsbeskrivning

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.

Hos oss blir du en del i ett drivet team med ett starkt engagemang för att bidra till arbetsplatser där våra medarbetare trivs, mår bra, utvecklas och väljer att stanna!

Tillsammans arbetar vi för att utveckla och supporta förvaltningens chefer i deras vardag både genom vårt strategiska och operativa arbete. HR-avdelningen söker två HR-specialister som vill vara med på den utvecklingsresa, är du en av dem?

Vänta inte med din ansökan, då vi kommer att intervjua löpande.


ARBETSUPPGIFTER
Du ingår i ett team med sex HR-specialister. Vi erbjuder dig en tjänst där du får arbeta i en bred, självständig roll samtidigt som du ges möjlighet att specialisera dig på ett eller flera HR-områden. Vilket/vilka områden som blir just ditt specialistområde beslutas i samråd med HR-teamet utifrån tidigare erfarenhet, intressen och hur just du kan komplettera teamet.

Tillsammans arbetar vi med att stötta och vara rådgivande för våra chefer samt driva utvecklingen av HR-processerna inom förvaltningen. HR-teamet ansvarar också för att planera och genomföra kompetenshöjande insatser inom HR-området för förvaltningens chefer. Ett prioriterat område under de kommande åren är att utveckla arbetet med kompetensförsörjning på både strategisk och operativ nivå samt det systematiska arbetsmiljöarbetet, som en del i arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare och därmed trygga den framtida kompetensförsörjningen.

Ansvarsområden:
Stödja och utveckla chefer i deras roll, både genom utbildningsinsatser och genom ett coachande förhållningssätt. Vara ett aktivt stöd till chefer i medarbetarrelaterade ärenden på både grupp- och individnivå. Bidra med specialistkunskap inom hela HR-området och säkra att hela förvaltningen följer lagar, avtal och riktlinjer. Arbeta nära förvaltningens chefer vid uppföljning av statistik, medarbetarenkäter mm och vid behov bistå i arbetet med konkreta handlingsplaner. Företräda arbetsgivaren i olika överläggningar/förhandlingar/samverkansorgan samt att upprätthålla och utveckla relationerna mellan arbetsgivaren och de fackliga organisationerna.

Som HR-specialist har du en viktig roll i förvaltningens utvecklingsarbete. Du bereds även tillfälle att delta i övergripande utvecklingsarbete för Kristianstads kommun när det gäller arbetsgivarfrågor, och du utgör en ambassadör för HR-funktionen på förvaltningen.


KVALIFIKATIONER
Du som söker har examen från Personal- och arbetsvetenskapligt program på universitet/högskola eller motsvarande universitets-/högskoleutbildning. Det är meriterande om du har några års arbetslivserfarenhet av kvalificerat HR-arbete i en generalistroll. Erfarenhet från HR-arbete i offentlig sektor är också meriterande. Då kommunikation och dokumentation ingår i arbetsuppgifterna kan du kommunicera på god svenska i tal och skrift samt kan hantera Office-paketet och verksamhetssystem i ditt dagliga arbete.

För att lyckas i rollen ser vi att dina personliga egenskaper har stor betydelse, vilket innebär att du är bekväm med att arbeta såväl självständigt som i team. Du har god förmåga att strukturera och prioritera i det dagliga arbetet då arbetstakten tidvis är hög. Vi vill att du har förmåga att analysera och bedöma olika typer av information för att dra väl genomtänkta slutsatser samt skapa fungerande lösningar. Du är van vid att driva uppdrag i projektform och tycker det är viktigt med uppföljning och att uppdragen blir slutförda. Du är trygg med att självständigt hålla utbildningar och presentationer inför större grupper. Vidare är du prestigelös och trygg i HR-arbetet.


ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kristianstad kommun, OMS Stab
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 januari 2022
  • Ansök senast: 4 februari 2022

Liknande jobb


HR Business Partner

HR Business Partner

23 maj 2022

23 maj 2022

HR-specialist till Göteborgs Stadsteater AB

23 maj 2022

HR-generalist, IKEA Torsvik

HR-generalist, IKEA Torsvik

23 maj 2022