Huvudsekreterare - arbeta med utredningen om  arbetslöshetsförsäkringen

Huvudsekreterare - arbeta med utredningen om arbetslöshetsförsäkringen

Arbetsbeskrivning

Arbetsmarknadsenheten, Arbetsmarknadsdepartementet

Arbetsmarknadsdepartementet söker en initiativrik och analytisk akademiker med goda samverkansegenskaper som är intresserad av att arbeta med att utreda förutsättningarna för en kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
En särskild utredare ska kartlägga, analysera och redovisa förutsättningarna för en ny kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring. Svenskt Näringsliv, Förhandlings- och samverkansrådet PTK, Industrifacket Metall och Svenska Kommunalarbetareförbundet (parterna) har tillsammans lämnat ett förslag om att utreda förutsättningarna för en kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring som kan stärka den svenska partsmodellen och värna förutsägbarheten inom arbetslöshetsförsäkringen.

Utredaren ska bl.a.


• kartlägga och analysera vilka skäl som ligger till grund för parternas förslag om att utreda förutsättningarna för en kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring och kartlägga och redovisa vilka centrala, rättsliga och andra, frågeställningar och avvägningar som uppkommer med anledning av parternas förslag
• utifrån redovisad kartläggning analysera och bedöma förutsättningarna för en kollektivavtalad arbetslöshetsförsäkring.

Uppdraget enligt den första punkten ska redovisas i ett delbetänkande senast den 31 augusti 2023. Uppdraget i övrigt ska slutredovisas senast den 15 december 2024.

Som huvudsekreterare kommer du att ansvara för att leda, planera, organisera och administrerar och i övrigt biträda den särskilda utredaren.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med avslutad akademisk utbildning inom juridik, samhällsvetenskap eller annan relevant inriktning. Du behöver ha relevant erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, annan politiskt styrd organisation, myndighet, arbetsmarknadens parter eller region. Du har erfarenhet av att leda större utredningsarbete/projekt och har mycket goda kunskaper i svenska, engelska, både i tal och skrift.

Erfarenhet av arbete med arbetsmarknadsfrågor och frågor om arbetslöshetsförsäkringen är meriterande, likaså erfarenhet av arbete i det offentliga utredningsväsendet samt erfarenhet av arbete med arbetsmarknadens parter. Vidare är Kunskap om partssystemet, arbetsmarknaden och arbetslöshetsförsäkringen meriterande.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som huvudsekreterare behöver du ha gott omdöme, ha en problemlösande analysförmåga, vara strukturerad och ta initiativ. Du är självgående, kvalitetsmedveten, mål och resultatorienterad samt har en god ledningsförmåga. Du är samarbetsinriktad med en god förmåga att knyta och utveckla kontakter samt att effektivt och självständigt kunna prioritera bland dina arbetsuppgifter. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper som innebär att du med dina egenskaper kompletterar och kan fungera väl i gruppen. En väsentlig egenskap är att kunna behärska både detaljer och helhet och att utifrån ett pedagogiskt förhållningssätt informativt kunna förklara och förmedla komplexa frågor. Du ska ha god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet och en förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning till och med den 15 december 2024.

Tillträde snarast.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jasmina Hopstadius som är enhetschef, på 08-405 21 05. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Jakob Petruson på 08-405 19 58. Fackliga kontaktpersoner är Henrik Jonsson för Saco och Susanna Ståhl för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 december 2021


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för integration, mot segregation, rasism och diskriminering samt för att stärka hbtq-personers och barns rättigheter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 november 2021
  • Ansök senast: 10 december 2021

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023