IMY rekryterar verksamhetsintresserad controller

IMY rekryterar verksamhetsintresserad controller

Arbetsbeskrivning

Vi är stolta över vår historia. 1973 var Sverige först i världen med en dataskyddsreglering och inrättade myndigheten Datainspektionen. Uppdraget var, då som nu, att värna skyddet av personuppgifter och medborgarnas integritet. Under 2018 förstärktes det rättsliga skyddet för den personliga integriteten genom EU:s dataskyddsförordning, GDPR. Den 1 januari 2021 bytte vi, efter regeringsbeslut, namn till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Namnbytet markerar ytterligare uppdraget att verka för att skydda medborgarnas grundläggande fri- och rättigheter. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle – tillsammans värnar vi den personliga integriteten.Arbetsuppgifter
Som controller på IMY ansvarar du för att analysera, följa upp och förmedla ekonomiska resultat och nyckeltal till ledning och verksamhet. Du fungerar som stöd till verksamheten i frågor som rör resultatuppföljning och ekonomisk planering. Du förväntas vara drivande i utveckling och förbättring av interna processer och du koordinerar och samordnar rapporteringsprocessen.

I rollen som controller på IMY arbetar du nära verksamheten och ledningsgruppen. Du arbetar med statistik, budget och verksamhetsuppföljning och mer komplexa redovisningsfrågor. Du är behjälplig i den dagliga redovisningen om det behövs och samarbetar intensivt med myndighetens redovisningsekonom i det dagliga arbetet och i utveckling av ekonomifunktionen på IMY.

Som controller förväntas du också utveckla vår budget- och rapporteringsprocess och rutiner för hur statistik kan åskådliggöra verksamheten och bidra till utveckling av våra operativa arbetsprocesser. En viktig uppgift är också att implementera nya digitala verktyg för att utveckla controllerfunktionens bidrag till verksamheten.

I arbetet ingår


• Ekonomisk redovisning, analys och rapportering samt uppföljning
• Utredning och analys av verksamheten, ta fram och presentera pedagogiskt beslutsstöd till verksamheten
• Förvalta myndighetens systemstöd inom området
• Förvalta och utveckla myndighetens budget- och prognosprocess
• Bidra med ekonomisk uppföljning i verksamhetens it-projekt

Du rapporterar till administrativa chefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp.

Kvalifikationer
Vi söker en controller med universitets- eller högskoleexamen i ekonomi med inriktning på ekonomistyrning, redovisning eller annan ekonomisk inriktning. Du har tidigare erfarenhet av arbete med redovisning i staten, några års erfarenhet av verksamhetsnära controlling och du är en avancerad användare av excel. Du har goda kunskaper i något rapporteringsverktyg och du har bred systemvana. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Du har gedigen erfarenhet av


• Att ta fram och presentera analysmaterial och nyckeltal både uppdragsbaserat och ad hoc
• Att ta fram och presentera pedagogiskt beslutsunderlag

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av projektledning/processutveckling och erfarenhet av utvecklingsprojekt. Det är också meriterande om du har erfarenhet av tidigare arbete med något av systemen Platina, Primula, Proceedo eller Agresso.

Dina personliga egenskaper
Som person är du utvecklingsorienterad och trivs med att arbeta självständigt och proaktivt i en dynamisk miljö. Du är stabil, prestigelös och samarbetar lyhört och tillmötesgående både internt och externt. Du är lösningsorienterad och arbetar effektivt under skiftande förutsättningar. Du är dessutom noggrann, stresstålig och har förmågan att leverera med god kvalitet även under hög arbetsbelastning.

Du är drivande och har en utvecklad förmåga att ta initiativ och sätta igång aktiviteter som bidrar till utveckling av verksamheten. Som person är du analytisk och noggrann med god förståelse för detaljerna, samtidigt som du har strategisk höjd och kan se verksamhetens behov i olika situationer. Du tar fullt ansvar för ditt eget ansvarsområden samtidigt som du bidrar till helheten och myndighetens utveckling.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten
Du rapporterar till administrativa chefen som ingår i myndighetens ledningsgrupp. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. IMY tillämpar sex månaders provanställning. Du kommer att arbeta i våra trevliga aktivitetsbaserade lokaler centralt i Stockholm.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass vilket innebär att svenskt medborgarskap krävs för denna befattning. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Frågor om tjänsten
För ytterligare information om tjänsten och rekryteringsprocessen, kontakta gärna


• Administrativ chef Karin Malmborg, 08-657 61 29
• HR-specialist Ingela Johansson, 08-657 61 49
• Rekryteringskonsult Nele Turemark (Poolia), 070-248 99 77
• Facklig företrädare Stina Almström (Saco), 08-657 61 73

Hur ansöker jag?
Sista dag för ansökan är den 13 februari 2022. Din ansökan registrerar du enligt anvisning på imy.se/lediga tjänster. Ange referens dnr DI-2022-312.

Någon form av färdighetstest eller personlighetsanalys kan komma att ingå i rekryteringsprocessen. När beslut om tillsättning har fattats meddelas detta på IMYs anslagstavla. Inför rekryteringen har vi noga övervägt våra annonseringsvägar och vill därför inte bli kontaktade av rekryterings- och annonsförsäljare.
Om IMY
IMY arbetar för att skydda medborgarnas alla personuppgifter, till exempel om hälsa och ekonomi, så att de hanteras korrekt och inte hamnar i orätta händer. Det är vi som granskar att företag, myndigheter och andra aktörer följer GDPR – dataskyddsförordningen. Vi utbildar och vägleder dem som behandlar personuppgifter. Vi påverkar även lagstiftningen.

Vi vill se en hållbar och integritetsvänlig digitalisering. Vi är övertygade om att det går att värna medborgarnas trygghet och samhällets säkerhet, utan omotiverad kartläggning och övervakning. Tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i EU arbetar vi för att medborgarnas personuppgifter ska ha samma skydd i hela unionen. Vi arbetar även för att kreditupplysning och inkassoverksamhet ska bedrivas på ett korrekt sätt.

Vi erbjuder dig som medarbetare en arbetsplats som präglas av utveckling och ett öppet klimat, kompetenta och engagerade kollegor och ett erfaret, utforskande ledarskap. Vi arbetar enligt värdeorden tillsammans, tillit, tydlighet, tillgänglighet och transparens. Vår vision är ett tryggt informationssamhälle, där vi tillsammans värnar den personliga integriteten.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Integritetsskyddsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 januari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Liknande jobb


28 november 2023