Informationshanteringsexpert /Arkivarie till Kriminalvårdens huvudkontor

Informationshanteringsexpert /Arkivarie till Kriminalvårdens huvudkontor

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården är en del av rättsväsendet och vi ansvarar för häkten, anstalter, frivård och transporter. Vi arbetar för att göra samhället säkrare och tryggare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln.

Kriminalvårdens huvudkontor söker nu en informationshanteringsexpert. Befattningen är placerad vid sektionen för informationsförvaltning som är organiserad under avdelningen för ledningsstöd. Sektionen ansvarar för Kriminalvårdens registratur och arkivhantering på nationell nivå samt myndighetens klientjournalarkiv. Sektionen har i uppgift att svara för utformning av dokumenthanteringsplaner samt rådgivning om diarieföring och arkivhantering. Kriminalvården använder dokument och ärendehanteringssystemet Platina och i arkivredovisningssystemet Visual arkiv Sektionen har även till uppgift att vid behov kravställa utifrån ett arkivhanteringsperspektiv vid organisationsförändringar, ändringar av arbetssätt och dokumentation samt vid införande eller utveckling av IT-stöd.

ARBETSUPPGIFTER
Som informationshanteringsexpert kommer du att ha en nyckelroll i arbetet med att kravställa mot en effektivare dokument- och ärendehantering, och i arbetet med att skapa metoder för att styra och säkerställa kvaliteten på myndighetens informationshantering. För att vi ska bli effektivare kommer dina arbetsuppgifter att bestå av att, tillsammans med andra delar av myndigheten, delta inför förbättringar och införande av IT-system, stödja arbetet med att beskriva processer och utarbeta styrande handlingar. Du kommer även att informera, utbilda och ge råd och stöd till hela organisationen.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och som har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra, vidare anstränger du dig för att leverera lösningar. Du ser helheter och tar hänsyn till större perspektiv samtidigt som du förstår din roll och ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du kommunicerar på ett tydligt sätt och säkerställer att budskap når fram. Vidare gör du korrekta avvägningar och prioriteringar samt väger samman komplex information.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Krav
• Högskoleutbildning med minst 30 poäng i arkivvetenskap alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant.
• Erfarenhet av att aktivt arbetat med arkivredovisning enligt Riksarkivets föreskrifter.
• Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning.
• Erfarenhet av beskrivning av verksamhetsprocesser.
• Mycket god kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska.
• God kunskap att uttrycka sig väl i tal och skrift på engelska.
• Mycket god förmåga att arbete i Word och Excel.


Meriterande
• Utbildning i processkartläggning.
• Utbildning i projektledning.
• Utbildning i förändringsledning.
• Erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning.
• Erfarenhet av arbete inom Kriminalvården.
• Erfarenhet av att arbeta med dokument- och ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv.
• Erfarenhet av och intresse för digitalisering.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen. Vi tar inte emot ansökningar i pappersform eller per e-post.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Sammanfattning

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023